نمايشگاه  هنر نقاشي لاکي دوره قاجار  در کاخ نياوران

به گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از روابط عمومي مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران، در اين نمايشگاه آثار هنر پاپيه ماشه متعلق به دوره قاجار با نقاشي مينياتور و پوشش لاکي در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است.

آيينه، قلمدان، صندوقچه و جلد قرآن از جمله آثاري‌اند که از مخزن کاخ اختصاصي نياوران خارج شده و به مناسبت اعياد شعبانيه به نمايش عموم گذاشته شده‌اند. گل و مرغ، داستان‌هاي ايراني و بناهاي ايراني، اروپايي و مذهبي از جمله موضوعاتي است که بر روي اين قلمدان‌ها کار شده.

پاپيه ماشه اصطلاحي فرانسوي است که در فرهنگ‌هاي لغت به معني کاغذ فشرده‌شده آمده و به اشيايي مقوايي که سطح آن‌ها به وسيله مينياتور تزئين و با لاک مخصوص پوشش يافته است، اطلاق مي‌شود.

سابقه اين هنر که در گذشته نقاشي روغني يا نقاشي لاکي ناميده مي‌شد، کاملاً مشخص نيست اما از آثار موجود در موزه چنين استنباط مي‌شود که تا بعد از دوره سلجوقيان تمام کتاب‌هاي خطي ايراني داراي جلد چرمي ساده و يا ضربي و فاقد هرگونه تزئينات اسليمي بوده‌اند. اسناد معتبري در دست است که نشان مي‌دهد اين هنر از دوره صفويه در ايران رواج يافته و تکامل پيدا کرده است.

علاقه‌مندان به بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند تا پايان فصل تابستان هر روز از ساعت 9 تا 17 به کاخ اختصاصي مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران واقع در ميدان شهيد باهنر (نياوران) مراجعه کنند.
ب/122

انتهای پیام/

کد خبر 1391040661