طراحي و تبليغات، پاي‌پوش‌هاي سنتي ايران را عامه‌پسند مي‌کند

به گزارش ميراث آريا (chtn)، «محمد حسن صالحي مرام» در نخستين جشنواره پاي‌پوش‌هاي سنتي ايران افزود: پاي‌پوش‌هاي سنتي کشور به دو دليل در کشور مورد استقبال قرار نمي‌گيرند.

وي با بيان اين که طبقه متمول جامعه که هزينه بسياري صرف خريداري کفش مي‌کنند، اطلاعات دقيقي درباره کفش ايران ندارند، افزود: عده‌اي هم که در طبقه پايين جامعه هستند علاوه بر شناخت ناکافي، پول لازم براي خريد کفش‌هاي سنتي با قيمت‌هاي بالا را ندارند.

وي با بيان اين که با استفاده از کفش چرم صددرصد طبيعي براي هميشه با بوي بد پا خداحافظي مي‌کنيم، ادامه داد: امروزه ورود بي‌رويه کفش‌هاي چيني بي‌کيفيت سلامت افراد جامعه را تهديد مي‌کند.

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي گفت: سيستم بهداشت کشور براي جلوگيري از شيوع برخي بيماري‌ها بايد از صنعت کفش حمايت کند.

به گفته وي گيوه ايران کيفيت بالايي دارد و بسيار راحت است اما مشتري‌پسند نيست و تنها قشر خاصي از جامعه از اين محصول استفاده مي‌کنند.

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي کشور افزود: براي تبديل شدن پاي‌پوش‌هاي سنتي ايران به محصولاتي عامه‌پسند نيازمند تبليغات هستيم تا بتوان از اين توليدات در زندگي روزمره و در جوامع رسمي و اداري نيز استفاده کرد.

وي در ادامه، نداشتن سايز مشخص و بسته‌بندي را از جمله مشکلات موجود در پاي‌پوش‌هاي سنتي ايران نام برد و گفت: معاونت صنايع دستي اقدامات شايان توجهي در عرصه بسته‌بندي انجام داده است و با کمک طراحان و توليد‌کنندگان کفش بايد توجه ويژه‌اي به خواسته‌هاي مشتريان داشت.

صالحي‌مرام با بيان اين که در دنياي اقتصاد حق با مشتري است، تصريح کرد: کفش‌هاي مردانه بايد از استحکام و کيفيت بالايي برخوردار باشند و کفش‌هاي زنانه نيازمند تنوع و ظرافت‌اند.

وي يادآور شد: براي اين که صنايع دستي بتواند در بازار کفش ورود پيدا کند، بايد پاي‌پوش‌هاي سنتي نيز خواسته‌هاي مشتريان را برآورده کنند.

وي گفت: رونق يافتن صنعت کفش ميلياردها دلار سود اقتصادي به همراه خواهد داشت. اقتصاد کشور ما اقتصاد يک هزار ميليارد دلاري است و اگر صنايع دستي جدي گرفته شود مي‌توان 70 تا 80 درصد از توليدات داخلي کشور را در اين عرصه توليد کرد.

وي در ادامه از وجود 362 رشته فعال صنايع دستي خبر داد و گفت: 40 رشته آموزشي در سطح کشور در حال احيا شدن است که با احياي اين رشته‌ها تعداد رشته‌هاي صنايع دستي کشور به 400 رشته ارتقا مي‌يابد.

به گفته وي صنايع دستي صنعتي است که بيشترين ويژگي اقتصاد مقاومتي را دارد و در واقع مي‌تواند شاخص اقتصاد مقاومتي باشد.

معاون صنايع دستي کشور با تاکيد بر لزوم گسترش صادرات به اهميت اقتصاد بازار روز اشاره کرد و گفت: اگر صادرات صنايع دستي وجود نداشته باشد، راه تنفس براي توليد‌کنندگان ايجاد نمي‌شود.

وي با اشاره به اين که ايجاد فروشگاه در خارج از کشور دست کم نيازمند 100 ميليون دلار است، گفت: بسياري از دانشجويان ايران در خارج از کشور براي امرار معاش مجبورند تن به کارهاي پست دهند که اين دانشجويان مي‌توانند با فروش صنايع دستي در بازارهاي روز با اقدامي فرهنگي به کسب درآمد بپردازند.

به گفته صالحي مرام بسياري از بوفه‌هاي دانشجويي و بازارهاي روز در کشورهاي خارجي فعال‌اند که تعدادشان به حدود 5 هزار جايگاه مي‌رسد و اگر هر دانشجو 100 دلار صنايع دستي بفروشد، در 50 هفته يک سال حدود 5 هزار دلار فروش خواهد داشت اما متاسفانه به اين موضوع توجه نمي‌شود.
ب/112

انتهای پیام/

کد خبر 1391072633