پايان مرمت کاشي کاري گنبد مسجد جامع

به گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان يزد، معاون ميراث فرهنگي اين استان با اشاره به اقدامات انجام شده در اين بنا گفت:جداسازي کاشي هاي طبله کرده به صورت موقت،زدودن ملات گچ فرسوده پشت کاشي ها و بند آجر،نصب کاشي هاي نره و بند کشي آجرها با ملات گچ مسلح، تعويض قطعات کاشي که بيش از 60درصد از لعاب آن دچار تخريب شده بود .

«سامان کارگر» افزود: در ادامه اقدامات صورت گرفته مي توان به مرمت و استحکام بخشي کاشي‌هاي سر در ضلع شرقي و بدنه دهليز شرقي مسجد ،جداسازي و زدودن ملات سيمان اجرا شده در کف ايوان و گنبد خانه و نيز اجراي سنگ مرمر در کف اشاره کرد.

وي در خصوص مرمت سر در مسجد گفت: فرسودگي ملات پشت کاشي، ريزش کتيبه ها و کاشي هاي معرق و نيز طبله کردن کاشي ها از جمله آسيب هاي سر در است که با اقداماتي از قبيل مستند نگاري کاشي هاي معرق، زدودن ملات گچ فرسوده پشت کاشي ها و زير سازي بدنه ،نصب مجدد کاشي ها ،استحکام بخشي کاشي ها،تثبيت و استحکام بخشي لعاب هاي ترک خورده نسبت به رفع آن اقدام شد.

کارگر در خصوص اعتبارات تخصيص يافته خاطرنشان کرد: اعتبارات اين پروژه که شامل مرمت گنبد،سردر،مرمت بدنه هشتي،تعويض سنگ کف گنبدخانه و ايوان بالغ بر سه ميليارد و پانصد ميليون ريال است.
/108

انتهای پیام/

کد خبر 1391072657