پرونده ثبت جهاني شهر سوخته مراحل پاياني را طي مي‌کند

«مهدي ارباب‌نيا» در گفت و گو با ميراث آريا(chtn)، با اعلام اين خبر اظهار داشت: از سال 1389 پروژه تکميل پرونده ثبت جهاني شهر سوخته به صورت اماني در دفتر ثبت جهاني معاونت ميراث فرهنگي کشور در حال انجام است.

وي با اشاره به اينکه چندين تيم متخصص در اين راستا مشغول به کار هستند، افزود:‌ يک تيم در شهر زابل و پايگاه تاريخي شهر سوخته، يک تيم متخصص در زاهدان، ‌دفتر معاونت ميراث فرهنگي استان و يک تيم خارجي از راه دور، متشکل از افرادي که قبلا در اين شهر به کاوش پرداخته‌ و يا درباره آن تحقيق کرده‌اند، با نظارت مستقيم «دکتر شيرازي» مدير پايگاه تاريخي شهر سوخته بر روي اين پرونده فعاليت مي‌کنند.

اين مقام مسوول خاطرنشان کرد: کار مانيتورينگ پايگاه به طور کامل انجام شده، مطالعات تطبيقي داده‌هاي باستان‌شناسي از دوره‌ها و فصل‌هاي قبلي کاوش در اين منطقه در حال انجام است و به زودي ترجمه تمام متوني که به زبان لاتين درباره اين شهر تاريخي نگاشته شده نيز انجام مي‌شود تا پرونده تکميل شده در بهمن ماه امسال به يونسکو ارسال شود.

بر اساس گفته معاون ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سيستان و بلوچستان، شهر سوخته شاهراه ارتباطي تمدن‌هاي مختلف از هزاره چهارم قبل از ميلاد بوده و قديمي‌ترين يافته‌هاي باستان‌شناسي و پيشرفته‌ترين علوم در آن زمان در اين شهر به دست آمده است.

قديمي‌ترين معرق ساخته دست بشر، چشم مصنوعي دنيا، پسته وحشي، انيميشن تاريخ هنر دنيا، عمل جراحي جمجمه دنيا و سيستم فاضلاب شهري از جمله قديمي‌ترين يافته‌هاي باستان‌شناسي در شهر سوخته هستند.
122/


انتهای پیام/

کد خبر 1391081718