همدلي بي‌بديل مردم و مسوولان در ثبت جهاني آثار ايران

به گزارش ميراث آريا (chtn)، «مسعود علويان صدر» با بيان اين مطلب در مراسم افتتاحيه کارگاه تخصصي شناخت ظرفيت‌ها و چالش‌هاي فراروي فرايند ثبت ميراث جهاني ايران که در دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: در حال حاضر اگر قرار باشد در يکي از استان‌هاي کشور اثري را براي ثبت جهاني آماده کنيم تمامي مسوولان استان از استاندار گرفته تا پايين‌ترين مسوول آن استان در کنار مردم سازمان ميراث فرهنگي را در تدوين پرونده ثبت جهاني آن اثر ياري مي‌کنند.

وي با بيان اين که اين حرکت يک اتفاق خوشايند است يادآور شد: در حال حاضر ثبت جهاني آثار از يک کار فردي به يک کار جمعي تبديل شده و در هر استان متخصصان ثبت جهاني آثار در تدوين پرونده‌ها مشارکت فعالي دارند.

علويان صدر با بيان اين که ثبت آثار تنها يک اسم نيست ادامه داد: ثبت آثار در حقيقت يک فرصت براي افزايش تعاملات فرهنگي و گفت‌‌و‌گوي بين انسان‌ها است.

معاون ميراث فرهنگي کشور افزود:‌ ثبت آثار در حقيقت احترام به فکر و عقيده انسان‌ها است و اين موضوع مهم در چهارچوب‌هاي فرهنگي بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به نگاه و رويکرد مديريت جهاني در ثبت آثار يادآور شد: نگاه مديريت جهاني بيشتر يک نگاه سياسي در مقوله ثبت آثار است در حالي که در ايران ثبت آثار يک رويکرد فرهنگي دارد.

علويان صدر اظهار داشت: ميراث فرهنگي يک جريان هدايت‌کننده و هويت‌ساز است که بر مبناي مطالعات علمي و تحقيقاتي بايد پيش برود.

وي با بيان اين که بايد به يک الگوي مناسب در تدوين پرونده‌هاي ثبت آثار جهاني دست‌يابيم خاطرنشان کرد: با توجه به رويکرد سياسي مديريت جهاني در ثبت آثار بايد يک الگوي موفق در ثبت آثار ايجاد کرد که اين الگو زمينه‌ساز توسعه جهاني باشد.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ادامه داد: تربيت نيروهاي جديد در حوزه ثبت آثار يک امتياز مهم به حساب مي‌آيد و بايد به اين موضوع بيش از پيش توجه کرد.

وي با اشاره به برگزاري اين کارگاه تخصصي يادآور شد:‌ حضور انديشمندان و صاحبنظران حوزه ثبت آثار در اين کارگاه تخصصي يک فرصت مناسب براي تربيت و جذب نيروهاي فعال در حوزه ثبت آثار است.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود کار عملي و کاربردي در حوزه ثبت آثار و تدوين پرونده‌هاي ميراث جهاني را مکمل اقدامات تحقيقي و پژوهشي ذکر کرد و يادآور شد: يونسکو در بازرسي‌هاي خود به موضوعات عملي و کاربردي نيز در تدوين پرونده‌هاي ثبت جهاني توجه دارد.

وي با بيان اين که امروز يک همدلي و وفاق مثال‌زدني بين مردم و مسوولان براي ثبت جهاني آثار به وجود آمده است ادامه داد: حتي بازرس‌هاي يونسکو نيز که به ايران آمده‌اند به اين موضوع اعتراف کرده و اذعان داشته‌اند که در کمتر کشوري اين همدلي و وفاق را بين مردم و مسوولان در خصوص ثبت جهاني آثار شاهد بوده‌اند.

معاون ميراث فرهنگي کشور همچنين مديريت آگاه را لازمه پيشرفت و توسعه جهاني دانست و افزود: يک سايت جهاني در کنار انجام اقدامات مطالعاتي و پژوهشي در صورت برخورداري از يک مديريت آگاه مي‌تواند بيش از پيش به اين توسعه کمک کند.

وي در پايان بر خروج از نگاه تک‌ بعدي به ثبت جهاني آثار تاکيد کرد و افزود: در ثبت جهاني آثار بايد مجموعه مديريت شهري در کنار مردم پاي کار آيند و به موضوع ثبت جهاني آثار بيش از پيش توجه کنند.
ص/108

انتهای پیام/

کد خبر 1391082413