از کاوش در تپه مانه و سملقان تا صادرات 240 هزار دلاری صنایع دستی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با تشریح مهمترین دستاورده ها و فعالیت های این اداره کل در 8 ماه اخیر گفت: یکی از مهمترین فعالیت های صورت گرفته در این مدت کاوش و  گمانه زنی  یک محوطه در تپه بيمارستان  مانه و سملقان است  که در جای خود ار ارزش و اعتبار فراوانی برخوردار است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگیف صنایع دستی و گردشگری کشور، «علی کاظمی» با بیان این مطلب افزود: البته در حوزه میراث فرهنگی موفقیت های دیگری نیز نصیب این استان شده که از آن جمله می توان به پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی به بهترین شکل ممکن در موزه ها و اماکن فرهگی و تاریخی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در این مدت از 24 هزارو 726 نفر از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی در  موزه ها و  مجموعه فرهنگی- تاریخی استان مانند آئینه خانه مفخم، گرمه، جاجرم و  فاروج پذیرایی شد.

کاظمی اضافه کرد:  از جمله موفقیت های حوزه معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی نیز می توان به تسهيلات اعطايي بخش صنايع دستي با اعتباری به مبلغ 850  میلیون ریال،      اشتغال ایجاد شده به تعداد 266  نفر، توليد 55  تن صنایع دستی و صادرات 000/240 دلاری آن، صدور  255    فقره مجوز  مشاغل خانگي و ... اشاره کرد.

وی گفت: هم چنین بیمه 471  صنعتگر ، برگزاري کلاس هاي آموزشي در   14 مرکز آموزشی سیار صنایع دستی، آموزش 659 نفر در دوره هاي صنايع دستي، اعطای  559  فقره گواهینامه صنایع دستی به هنر آموختگان، صدور و تمدید   1106 فقره کارت شناسایی صنعتگری،ثبت  2 اثر صنایع دستی در فهرست آثار ملی کشور با عنوان  سفره کردي و ابريشم بافي و موفقيت 11 اثر صنايع دستي از استان به کسب نشان ملي و مرغوبيت کالا و راه يافتن به مرحله دريافت مهر اصالت داوري جهاني يونسکو و دريافت مهر اصالت در 3 اثر چاروق، حجاري و سفره کردي نیز اشاره کرد.

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری خراسان شمالی اظهارداشت: صدور 4  فقره جواز تاسیس کارگاهی و صدور و تمدید 2  فقره پروانه تولید کارگاهی ، برگزاری  8 نمایشگاه و مشارکت در تعداد16 نمایشگاه خارجی، بین المللی، ملی، منطقه ای ، استانی و محلی و ... نیز از دیگر فعالیت های مهم در حوزه معاونت صنایع دستی این اداره کل در 8 ماهه اخیر است.

کاظمی در ادامه به تشریح مهمترین فعالیت های  معاونت گردشگری و سرمایه گذاری و طرح ها این اداره کل پرداخت و گفت: افتتاح یک مرکز اقامتي رفاهي با ظرفيت 144 تخت، سرمایه گذاری در مراکز گردشگری با اعتباری به مبلغ 1667 میلیون ریال، اقامت    9 میلیون و 530 هزار  مسافر ورودي به استان،  3467 مورد  نظارت (دفاتر- بين راهي- هتلها) و  اجرای دو  پروژه در بخش دولتی نیز از مهمترین فعالیت های معاونت گردشگری و سرمایه گذاری این اداره کل است.

این مقام مسئول هم چنین تهیه و توزیع بیش از  153 هزار انواع اقلام تبلیغاتی فرهنگی با هدف معرفی توانمندیها، جاذبه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان  انتشار867  خبر در مطبوعات سراسری و محلی، صدور 7  فقره کارت عضویت انجمن میراث فرهنگی فعال و برگزاری نشست های خبری  با اصحاب رسانه را از دیگر فعالیت های مهم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در 8 ماهه اخیر ذکر کرد.

کاظمی هم چنین به تشریح مهمترین فعالیت های یگان حفاظت این ادراه کل میراث فرهنگی خراسان شمالی پرداخت و ادامه داد:   کنترل ، نظارت و بازدید  به تعداد 34541 از آثار ، کشف اشیاء جعلی و اصلی به تعداد 668  شامل فلز یاب ، سکه، مجسمه، ظروف نیز از مهمترین فعالیت های یگان حفاظت است.

به گفته کاظمی، برگزاری   نمایشگاه 10 و مشارکت در22 نمایشگاه بین المللی ، سراسری، منطقه ای ، استانی و محلی و 2 نمایشگاه و همایش خارجی،  احداث و راه اندازی8 کمپ و بازارچه صنایع دستی ویژه ایام  نوروز 92، برگزاری د 38 همایش ، سمینار ، جشنواره ، نشست علمی و تخصصی و بزرگداشت و  واگذاري تصدي گري هاي دولت بر بخش خصوصي نیز از دیگر برنامه های مهم این اداره کل است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در بخش دیگری از صحبت های خود به اجرای مصوبات سفر مقام معظم رهبري به این استان اشاره و افزود:پيگيري هاي ثبت جهاني شهر تاريخي بلقيس اسفراين، موفقيت 11 اثر صنايع دستي استان به کسب نشان ملي و مرغوبيت کالا و راه يافتن به مرحله دريافت مهر اصالت داوري جهاني يونسکو و دريافت مهر اصالت در 3 اثر چاروق، حجاري و سفره کردي و ... نیز از دیگر برنامه های این ادراره کل در جریان سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به خراسان شمالی است.

/108

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 139205023