اجرای طرح فوری آموزش جهت اشتغال 30 نفر در حوزه صنايع دستي سیستان

معاون صنایع دستی اداره کل  میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری سیستان از اجرای طرح فوری آموزش جهت اشتغال 30 نفر در حوزه صنايع دستي سیستان خبر داد. 

به گزارش میراث آریا(chtn) معاون صنایع ‌دستی سیستان با اشاره به اشتغال تعهد شده در حوزه صنایع‌ دستی سیستان اظهار داشت: در کارگروه ویژه ای که در فرمانداری ویژه شهرستان زابل تشکیل شد از روز شنبه دوم شهریورماه کلاس اموزش تراش سنگ درکارگاه تراش سنگهای قیمتی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری سیستان به صورت فشرده، کلید خورد .

طاهره شهرکی افزود : در این دوره از کلاسها 30 نفر هنر جو که از مدد جویان تحت پوشش کمیته امداد امام (ره ) و بهزیستی هستند جهت کسب مهارت در سطح پیشرفته در یک دوره 45 روزه حضور خواهند یافت که در پایان با دریافت گواهینامه معتبر و معرفی به مراجع مربوطه در خصوص اخذ وام  برای اشتغالزائی این گروه اقدام خواهد شد .

معاون صنایع دستی سیستان در ادامه از بازاریابی محصولات این گروه در کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد و افزود: با تجهیز منازل این افراد به وسایل و ادوات تراش سنگ از این پس کارهای خانگی هنرجوهای این منطقه از طریق هماهنگیهای لازم که از سوی فرمانداری ویژه و اداره کل میراث سیستان بعمل آمده می توانند محصولات تولیدی خود را از قبیل سنگهائی چون فیروزه صادرکنند.

شایان ذکراست دشت سیستان فاقد سنگهای قیمتی است اما سابقه تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در این منطقه به بیش از 5 هزار سال پیش برمیگردد .بنحویکه تجار  و صنعتگران شهر سوخته در 3200 قبل از میلاد سنگهای فیروزه  را از معادن کهن خراسان ،لاجورد را از کوههای بدخشان افغانستان و سنگهائی همچون یشم ،عقیق ،سنگ مرمر و... را از دیگر معادن باستانی وارد شهر سوخته کرده و بصورت زیورآلات نفیسی تراش داده و گاها از این منطقه به غرب ایران صادر میکرده اند.
\n

انتهای پیام/

کد خبر 139206031