قنوت، قناعت و قنات یزدی‌ها در میلاد تهران

یزد را با ترمه و تابلوفرش‌های زیبا و باقلوا و پشمکش می‌شناسند اما در این استان کویری ییلاق‌هایی وجود دارد که گیلاس و آلبالو و مرکبات و انارش زبانزد خاص و عام است. 
\n
 

به گزارش میراث آریا(chtn) سیدرضا ملجا که در غرفه صنایع‌دستی استان یزد در نمایشگاه هفته گردشگری حضور دارد با عنوان کردن مطالب فوق می‌گوید: میوه‌هایی در یزد پرورش داده و تولید می‌شوند که هیچ کس باور نمی‌کند در کویر چنین چیزهایی وجود داشته باشد. 

وی به شیرینی‌های این استان نیز اشاره کرده و ادامه می‌دهد: قطاب و باقلوا و پشمک یزد نه تنها برای ایرانیان شناخته شده است بلکه شهرت جهانی داشته و در اقصی نقاط دنیا آن را می‌شناسند. 

ملجا، ترمه را مختص یزدی‌ها دانسته و با عنوان کردن این‌که در کنار ترمه سفال را نیز باید به نام یزدی‌ها ثبت کرد، می‌گوید: قدمت سفال در یزد به گذشته‌های دور باز‌می‌گردد به طوری‌که اکتشافات باستان‌شناسان مسأله را به اثبات رسانده است. البته فرش‌های بسیار نفیس تمام کرک اردکان یزد را هم باید به صنایع‌دستی و ارزشمند و ماندگار این استان اضافه کرد. 

این صنعتگر یزدی به شدت از فرهنگ و رسوم این خطه از ایران دفاع کرده و تاکید می‌کند: خشت در یزد سابقه دیرینه دارد، به طوری که یزد اولین شهر خشتی جهان به‌شمار می‌آید و از خصوصیات خشت این است که در تابستان با کمی نمناک شدن، فضا را خنک می‌کند و در زمستان حرارت آفتاب را جذب کرده و خانه‌ها را گرم می‌کند، به همین خاطر در گذشته پشت‌بام‌ها را با خشت می‌ساختند تا هم موجب خنکی در تابستان شود و هم در زمستان گرما را به خانه‌ها آورده و نگه‌دارد. 

سیدرضا ملجا، یزد را به نام قنوت، قنات و قناعت معرفی کرده و تصریح می‌کند: یزدی‌ها اولین کسانی هستند که قنات را به وجود آوردند. چون به خاطر کم‌آبی، مجبور بوده‌ایم قنات‌هایی را به وجود بیاوریم که در تمام ایام سال آب در آن‌ها جاری باشد. 

وی مسجد جامع یزد را نیز به‌خاطر معماری و کاشی‌کاری‌هایش یکی از ‌آثار ارزشمند کشور دانسته و می‌گوید: از بادگیرهای یزد هم نمی‌شود گذشت. 

ملجا تاکید می کند: تمام این توضیحات برای این است که بگویم تمام آثار قدیمی و ماندگار و جدید و معروف یزد به یک چیز ختم می‌شوند، آن هم صنایع‌دستی، زیرا تمام آن‌ها کاردست و هنر انسان‌هایی با ذوق و توانمند است. 

لازم به ذکر است بازارچه صنایع‌دستی استان‌های مختلف ایران در جشنواره و نمایشگاه هفته گردشگری در مجموعه برج میلاد تا یازدهم مهرماه آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است. 

انتهای پیام/

کد خبر 1392070729