از اقدامات اجرا شده تا برنامه های آینده

درگزارش 100 روزه دولت تدبیر و امید، ضمن تجزیه و تحلیل وضعیت موجود سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به درصد پیشرفت برنامه های در دست اقدام این سازمان و برنامه های آینده حوزه های سه گانه اشاره شده است.

بنا بر این گزارش، تدوين مسائل و مشكلات سازمان و برنامه هاي سال جاري با عنوان بازنگري در بودجه سازمان وادارات كل استان ها، تهيه بودجه اصلاحي 1392 و تهيه پيش نويس بودجه پيشنهادي سال 1393، بررسي و استخراج تكاليف، ماموريت‌ها و اختيارات مذكور در اسناد بالادستي مثل قانون اساسي، سند چشم‌انداز 20ساله- سياستهاي كلي نظام- برنامه پنجم توسعه و شرح وظايف سازمان و تكاليف ساير برنامه‌ها كه در حوزه‌هاي سه گانه فعاليت مسكوت مانده، جمع ‌آوري آمار و اطلاعات لازم و صحيح، شناسايي وضع موجود و تعيين اهداف كوتاه مدت و ميان مدت سازمان با تشخيص فرصت‌ها و تهديدها و تدوين راهبردي بلندمدت سازمان، پیشرفت بسیار بالایی داشته است.

در این گزارش به پیشرفت 50 درصدی ساماندهي نيروي انساني و نيازسنجي آموزش پرسنل با هدف ساماندهي نيروي انساني سازمان و طراحي نظام جامع آموزشي براي كاركنان و فعالان حوزه هاي سه گانه ماموريت سازمان اشاره شده است.

برنامه‌ريزي جهت استفاده بهينه از فضاي مجازي در عرصه‌هاي ميراث فرهنگي، بازديد مجازي  از موزه‌ها، گردشگري مجازي، فروش اينترنتي صنايع دستي و ... وبرنامه ريزي براي تاسيس مجمع مجازي مشاوران سازمان با دارابودن حداقل هزار عضو در سراسر كشور و صاحبنظران علاقه‌مند در خارج از كشور، طی  100 روز عملکرد مسئولان سازمان میراث فرهنگی دولت یازدهم 30 درصد پیشرفت داشته است.

این گزارش حاکیست، طرح مستندسازي و مهندسي مجدد فرايندهاي سازمان با عنوان بازنگري امور مديريتي، حاكميتي و تصدي‌گري به منظور تفكيك روشن‌تر فعاليت بخش‌هاي مختلف سازمان و مهندسي مجدد فرآيندها با هدف ارتقاء كارايي، چابك سازي و كاهش زمان در انجام كارهاي سازمان با 20 درصد پیشرفت همراه بوده است.

گزارش 100 روزه دولت تدبیر و امید در حوزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تمهيد مستندات جهت تدوين سند آمايش سرزمين و برنامه هاي استاني و منطقه‌اي براي سازمان با 20 درصد پیشرفت، فعال‌سازي ساختار آموزشي و پژوهشي با 30 درصد پیشرفت و تثبيت سازمان و استقرار مديران جديد در طي صد روز با 50 درصد پیشرفت را نشان می دهد.

تدوين تقويم رويدادهاي فرهنگي سازمان، برگزاري نشست با اصحاب رسانه و تعامل فعال و دوسويه با كليه رسانه‌ها، احياء رابطه دوسویه با كليه رسانه‌ها به عنوان عقبه علاقه‌مند به ميراث فرهنگي، طراحي و پيگيري اجراي بيمه پيشكسوتان بالاي 50 سال و داراي درجه هنري و تشكيل كميته هاي تخصصي جهت برگزاري همايش به منظور همسو کردن برنامه هاي همايش ها و نمايشگاه ها با ماموريت هاي سازماني از جمله اقدامات 100 روزه سازمان است.

همچنین در گزارش 100 روزه دولت یازدهم تشكيل و تقويت سه خوشه صنايع دستي شامل سنگ‌هاي قيمتي، سفال و چاقو سازي پیشرفت قابل توجهی داشته است.

حوزه میراث فرهنگی به عنوان یکی از حوزه های سه گانه سازمان در گزارش 100 روزه دولت مورد تاکید قرار گرفته و به برگزاري نمايشگاه ميراث فرهنگي گنج يادگيري براي آشنايي دانش‌آموزان و تشکیل شورای برنامه ریزی امورکودک و نوجوان اشاره شده است.

همچنین در این گزارش انتصاب مشاور امور بانوان، خانواده و جوانان و تهيه طرح تعادل كار و زندگي به عنوان دستاوردهای عملکرد 100 روزه سازمان میراث فرهنگی مطرح شده است.

گزارش 100 روزه دولت یازدهم به پیشرفت 80 درصدی سازمان در برقراري ارتباط مناسب با ساير دستگاه هاي ذيربط به منظور رشد و توسعه صنعت گردشگري به ويژه گردشگري سلامت ، گردشگري ورزشي، طبيعت‌گردي، گردشگري مذهبي و سایر زیرمجموعه های بخش گردشگری، اشاره کرده است.

بر اساس آنچه در گزارش رسمی دولت آمده طرح لغو رواديد و يا تسهيل فرآيند صدور رواديد گردشگري در كشورهاي هدف به تصویب هیات دولت رسیده است.

تدوین و اجرای طرح نیازسنجی و آسیب شناسی فروش و صادرات صنایع دستی در داخل و خارج از کشور، کمک به استانداردسازی صنایع دستی، ارائه حمایت جهت توسعه و تقویت بازاریابی و فروش،  ایجاد زیر ساختهای لازم برای راه اندازی بازارچه های صنایع دستی، ارائه حمایتهای مؤثر جهت ایجاد، نوسازی و توسعه واحدهای تولیدی و تجاری صنایع دستی و  تدوین ساز وکارهای نظارتی، حمایتی- هدایتی و تشویقی، از مهمترین رئوس برنامه های آتی این سازمان در حوزه صنایع دستی خواهد بود.

 در گزارش 100 روزه دولت تدبیر و امید، بخش گردشگری سازمان با برنامه ریزی بلندمدت و کوتاه مدت مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در این گزارش تدوین لایحه ساماندهی وضعیت صدور مجوز تاسیسات و موسسات گردشـگری و تصـویب قانـونی آن به عنوان یکی از برنامه های آینده بخش گردشگری عنوان شده است که با انجـام این مـهم، هم مالکان و بهره برداران این واحدها از بلاتلکیفی و سردرگمی خارج شده و هم سازمان در انجام وظایف قانونی خود دچار مشکل نخواهد شد.

در این گزارش ضمن اشاره به افزايش ورود گردشگران خارجي به كشورمان در سال جاري، از رشد 28 درصدي آمار ورود گردشگران خارجي در 6 ماهه اول سال جاري نسبت به 6 ماهه اول سال گذشته خبر داده شده است.

همچنین آمار ورود گردشگران خارجی در شهریور ماه سال جاری نسبت به مرداد ماه سال جاری رشد 62 درصدي داشته و آمار ورود گردشگران خارجي در شهريور ماه سال جاري نسبت به شهريور ماه سال گذشته با رشد 106 درصدي همراه بوده است.

ساماندهی امور مربوط به نرخ گذاری واحدهای تحت پوشش بر اساس آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها، از دیگر برنامه های دولت برای توسعه گردشگری است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این گزارش موظف به  تدوین ضوابط فنی و استانداردهای خدماتی و دستورالعمل دیگر تاسیسات گردشگری که فاقد استانداردهای مصوب و آئین نامه هستند، مانند مراکز تعطیلـات و سـرگرمی، هتل آپارتمان، تفرجگاه ها، محوطه های کمپینگ، کاروانها، پانسیونها، زائر سرا، مراکز اقامتی جوانان، مناطق نمونه گردشگری و سفره خانه های سنتی شده است.

در بخش پایانی گزارش دولت در رابطه با سازمان میراث فرهنگی، تشدید نظارت بر موسسات و تاسسیات گردشگری از طریق تقویت بدنه نظارت سازمان، اصلاح ساختار حوزه نظارت و انجام برنامه ریزی مدون جهت بهبود کیفیت خدمات و  تعیین تکلیف وضعیت استاندارد سازی تاسیسات گردشگری مورد تاکید قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 139209069