طرح توقف ساخت و ساز غير مجاز در عرصه و حريم تپه تاريخي قلعه حسرت

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين گفت: در راستاي صيانت از مواريث فرهنگي ملموس و غير منقول با هر گونه تخلف كه موجب تزلزل و از بين رفتن اين نشانه هاي ارزشمند تاريخي گردد بر خورد قانوني مي شود.
به گزارش اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين، حميد رضا قاسمي با اعلام اين خبر گفت: به منظور حفظ آثار ارزشمند تاريخي، فرهنگي بر اساس قانون و طي روند مشخص عرصه و حريم تپه ها و محوطه هاي تاريخي تمامي نقاط كشور از جمله استان قزوين تعيين و براي اجرا ابلاغ گرديده است.
وی با تاکيد بر اينكه مواريث فرهنگي، تاريخي متعلق به همه است و حفاظت از آن يك تكليف عمومي‌ است اظهار داشت: تپه تاريخي قلعه حسرت در داخل بافت مسکوني روستاي قهوج با قدمت دوران پيش از تاريخ يکي از مهم‌ترين محوطه هاي تاريخي واقع در شهرستان آوج- استان قزوين است که متاسفانه با ساخت و ساز هاي غير مجاز و خارج از روند قانوني و بدون استعلام از ميراث فرهنگي در حريم و عرصه تپه، بخشي از لايه هاي باستاني آن مخدوش و بخشي ديگر نيز بر اساس حفاري غير مجاز دچار آسيب شده است.
به گفته وی، دراين طرح يگان حفاظت ميراث فرهنگي با بررسي حفاري‌هاي غير مجاز، بررسي اسناد مالكين افرادي كه در آن نقطه ساخت و ساز كرده‌اند در حال تهيه گزارش براي مراجع قانوني بوده و طي اين طرح تبيين قانون و اخذ تعهد مبني برعدم هر گونه عمليات عمراني حتي خاکبرداري، اقدام به كشاورزي، كاشت درخت و ... براي ساكنين و اهالي روستا از ديگر اقدامات حافظين ميراث فرهنگي استان است .
مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين ضرورت رعايت حريم تپه‌هاي تاريخي ازسوي دستگاه‌هاي اجرايي در درجه اول به عنوان متوليان دولت و كارگزاران حاكميت و دوم تمكين مردم از قانون را مهم خواند و تصريح كرد: طرح مذکور طي هماهنگي با پليس امنيت عمومي و موافقت دادستان محترم شهرستان آوج، با همراهي مردم طي چند مرحله اجرايي شده است.
قاسمي در ادامه ضمن قدرداني از مساعدت دستگاه قضايي استان و شهرستان آوج يادآورشد: مردم با هدف حفاظت و نگهداري از مواريث فرهنگي و تاريخي مي توانند به موقع از اين آسيب‌هاي جبران ناپذير جلوگيري و با شماره تلفن‌هاي 3344100 و 3692274 با اين اداره كل در ارتباط بوده و نسبت به گزارش تخلفات در عرصه مواريث فرهنگي،‌ تاريخي اقدام کنند.
/108

انتهای پیام/

کد خبر 1392091112