کشف و ضبط 73 شی تاریخی دوره سلوکی و ساسانی

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی از کشف تعداد 73 قلم شی تاریخی ارزشمند مربوط به ادوار تاریخی سلوکی – ساسانی -  دوران اسلامی -  پیش از تاریخ  و دستگیری احدی از قاچاقچیان  اموال تاریخی خبرداد.

 

به گزارش میراث آریا(chtn) سرهنگ کربلائی در این رابطه افزود: براساس دستور ریاست سازمان مبنی بر عزیمت فرمانده یگان حفاظت کشور به استان کرمانشاه در ایام تعطیلات نوروز و بررسی نقاط ضعف و پیشگیری از هرگونه شکست حفاظتی ، ضمن بازدیدهای میدانی از موزه ها و آثار تاریخی ، جلسه هماهنگی با جانشین و رئیس پلیس آگاهی استان صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: در این جلسات که با تبادل اطلاعات و اخبار در خصوص حفاظت از مواریث تاریخی فرهنگی کشور ، موضوع شناسائی عوامل مرتبط با خرید و فروش اشیاء عتیقه و زیر نظرقراردادن افراد دارای سوء سابقه فروش غیر قانونی اموال تاریخی به منظور پیشگیری احتمالی از هرگونه قاچاق اشیاء تاریخی در سطح استان مطرح و با هماهنگی مسئولین ذیربط و تدبیر و کار کارشناسی با  شناسایی یکی از مظنونین بومی سابقه دار ، با اخذ حکم  قضایی ، در راستای اجرای دستور قاضی کشیک در عملیاتی مشترک و از پیش طرح ریزی شده ، تیمی از پلیس آگاهی و یگان حفاظت با همراهی فرمانده یگان حفاظت کشور و استان به محل مورد نظر مراجعه کردند.

فرمانده یگان حفاظت ادامه داد: ماموران یگان استان با رعایت جوانب امنیتی ، حفاظتی و با حفظ حریم خصوصی و شهروندی در بازرسی از منزل شخصی این فرد تعداد 65 قلم شی تاریخی فرهنگی شامل 15 جلد کتاب قدیمی چاپ سنگی ، 35 عدد سکه قدیمی مربوط به ادوار تاریخی سلوکی، ساسانی و دوران اسلامی ، 3 عدد انگشتر مفرقی تاریخی ، 1 عدد کاسه قدیمی مسی ، 1عدد آویز قدیمی نگین دار، 1 عدد شی تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ و.....  ) کشف کردند.

کربلائی تصریح کرد: فرد دستگیر شده  به جهت  احراز سوء سابقه کیفری متهم و به منظور اطمینان از پاکسازی محل ویا مکانهای اختفاء احتمالی از وجود اشیاء تاریخی ،  نسبت به بازرسی محل کسب و مغازه نامبرده اقدام که تعداد 8 قلم شی تاریخی دیگر در محل کشف و ضبط شد.

 
  

وی در ادامه یادآور شد: یگان حفاظت میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی موفق به کشف 306 عدد سکه تاریخی و دستگیری 3 نفر قاچاقچی اموال تاریخی شد.

 

فرمانده یگان حفاظت کشوردر این رابطه گفت: براساس گزارش یگان حفاظت استان و اخبار واصله مردمی مبنی بر نگهداری اشیاء تاریخی در منزل فردی بومی  پس از هماهنگی با مقامات قضایی استان ، بدون اتلاف وقت، اکیپی مجرب از نیروهای یگان حفاظت استان طی عملیات  مشترکی با مامورین انتظامی منطقه با مراجعه به محل و انجام تحقیقات میدانی نسبت به بازرسی منزل ایشان اقدام که در این رابطه ضمن کشف و ضبط تعداد 300 عدد سکه تاریخی موفق به دستگیری فرد مورد نظر و همدست فرد مورد نظر شدند.

 لازم بذکر است در ادامه پیگیری موضوع و در پی اعتراف متهمین، تعداد 6 عدد سکه تاریخی دیگر از ایشان کشف و همدست دیگر ایشان در قاچاق اموال تاریخی دستگیر و کلیه متهمین به همراه پرونده متشکله به مراجع قضایی برای سیر مراحل قانونی به مقام قضایی استان ارجاع شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1393012310