مدير كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت:حدود 10 الی 12 هزار سال پيش درگنج دره دهلران با ساخت پناهگاه ها معماري آغاز شد و پس ازآن انسان ها با معماري توانستند به همه نيازهايشان پاسخ دهند  و معماري به عنوان بزرگترين خصلت انسان در دوره برنز معني دار شد و تواتنستند ازطريق به تفنن هايشان  پاسخ دهند.

به گزارش روابط عمومي اين اداره كل رجبعلي لباف خانكي در گردهمايي استادكاران مرمت و چهارمين نشست تخصصي باستاني كه در خانه ملك برگزار شد اظهار داشت : با مشاهده هر اثر تاريخي ميتوان دريافت كه كساني كه خالق آثار تاريخي بودند همچون فيلسوف ، بوددند كه نسبت به هنر شناسي ،‌رياضي ، فلسفه و روان شناسي آگاهي داشتند و با نظاره كردن به بناهاي تاريخي مي توان دريافت معمارها حكيم و دانشمند بودند . وي همچنين با تاكيد برضرورت تدوين تجربيات و فنون خاص استاد كاران اظهار داشت : در حال حاضراطلاعات دايره المعارف استاد كاران در حال گرداوري است و در نظر داريم كلاس هاي اموزشي با بهره گيري از پيشكسوتان فنون معماري خراسان برگزار كنيم تا تجربيات اين افراد به نسل بعد منتقل شود .

همچنين مدير كل اسبق بناهاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي كشور نيز اظهار داشت : اطلاعات فني و شگردهاي اساتيد مرمت خراسان از اهميت بالايي برخور دار است چرا كه متايسفانه برخي از فنون بدون اينكه به نسل هاي بعدي منتقل شود از بين رفته است وبه عنوان مثال در حالي كه مي بينم امروز كاهگلي كه براي مرمت بناها تهيه مي شود پس از دو سال با يد تجديد شود و لي ماهنوز بناهايي داريم كه در زمان احمد شاه با كاهگل ساخته شده و هنور پابر جاست . مهندس رايتي همچنين افزود: به گواه دكتر شيرازي برجسته ترين استاد مرمت كشور ،مرمتي كه در خراسان رخ داده يك سر و گردن بالاتر از همه ايران است كه در همين راستا تدوين دايره المعارف كساني كه عقبه ميراث فر هنگي دارند از زمان انجمن آثار ملي تا كساني كه امروز در  اين حوزه خدمت مي كنند كاملا ضروري است .

در ادامه دكتر يعقوب دانشدوست پيشكسوت معماري و طراحي باغ هاي ايراني اظهار داشت : هميشه تلاش كردم معماري ايراني و مدرن را در خراسان به نمايش بگذارم و پس ازترك خوردن گنبد حضرت رضا (ع) كه كار خود را در مشهد آغاز كردم و در طراحي نماد ميدان آزادي و راه آهن همواره تلاش كرد معماري ايراني مدرن را در مشهد و خراسان اجرا كنم.

انتهای پیام/

کد خبر 139303061