مرحله نهایی مرمت مسجد جامع شوشتر آغاز شد

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر از مراحل نهایی مرمت مسجدجامع شوشتر خبر داد و گفت: مرمت این اثر در حال انجام است و با سرعت پیگیری می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، علی‌محمد چهارمحالی اظهار کرد: مسجدجامع شوشتر از سال‌های گذشته در دست مرمت است و دور جدید مرمت‌های این اثر تاریخی از اردیبهشت ماه سال‌جاری آغاز شده است.

وی خاطر نشان کرد: از دوره پهلوي اول تا كنون بيش از 10 دوره مرمت در اين مسجد انجام شده و همچنان مرمت اين مسجد كهن ادامه دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تاکید کرد: فعاليت هاي اخير در اين مسجد با اعتبار663 میلیون ریال در حال انجام است.

چهارمحالی افزود: عمليات اجرائي در اين كارگاه ادامه مرمت هاي گذشته در مسجد يعني مرمت سقف و تاق هاي مسجد است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت: از همه نمازگزاران اين مسجد، آیت الله موسوي معلم و نيز امام جمعه محترم شهرمان حجت الاسلام سليماني  به واسط همكاري با اين كارگاه و همچنين صبر و حوصله‌اي كه در قبال وضعيت كارگاهي مسجد دارند كمال تشكر و قدر داني را می‌کنم.

چهارمحالی تاکید کرد: با پيگيري‌ها و صحبت‌هائي كه با مهندس حيدري مديركل محترم ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري خوزستان درباره وضعيت مسجد جامع شوشتر شده ايشان قول مساعد دادند تادر ماه هاي آيند  اعتباري ويژه جهت اتمام عمليات  مرمت مسجد در نظر گرفته شود.

    
بر اساس این گزارش، مسجد جامع شوشتراز مساجد قديمي و مهم ايران است كه در دوره عباسي ساخته شده است. بناي اين مسجد در زمان خليفه سيزدهم (13) محمد ابن جعفر متوكل در سال 250 ه ق آغاز گرديد در دوره خليفه بيست و پنجم (25 ) القادر با الله احمد المقتدر روند ساخت مسجد ادامه يافت اما اقدامات ساخت مسجد به پايان نرسيد . در زمان خليفه بيست وهفتم ( 27 ) المقتدر به امر الله ابوالقاسم ابن عبدالله  همچنان ساخت مسجد ادامه يافت تا در نهايت در زمان خليفه بيست و نهم ( 29 ) المسترشد با لله ابو منصور فضل ابن  المستظهز در سال 445  ه ق  ساخت مسجد به پايان رسيد . ونام او بر بالاي محراب داخلي مسجد بوسيله گچبري نوشته شده است . به اين ترتيب ساخت مسجد از سال 254 شروع و در سال 445 به پايان رسيد و  191  سال ساخت مسجد به طول انجاميد .

انتهای پیام/

کد خبر 139304303