میراث فرهنگی پتانسیل ذاتی خراسان جنوبی است

 خراسان جنوبی به سبب مشکلات آبی خود در زمینه کشاورزی دارای مشکل است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی، محمد حسینی در کارگروه بانوان و خانواده خراسان جنوبی اظهار داشت: استان ما یکی از استان‏‎های کویری است که از این نظر توانایی‎های زیادی در جذب گردشگران دارد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما باید توانایی استان را بیشتر بررسی کنیم، یادآور شد: با وجود کمبود آب و عدم آماده بودن زیرساخت‎ها از نظر صنعتی جذب گردشگر می‎تواند بهترین گزینه برای استان باشد.

وی با بیان اینکه در بحث‎های فرهنگی باید جدی وارد شویم، گفت: فعالیت‎های فرهنگی دیر جواب می‎دهد ولی پایدار جواب می‏‎دهد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی تجارت و میراث فرهنگی را دو پتانسیل ذاتی استان دانست و خاطرنشان کرد: اگر به آنها توجه شود، امید است تاثیر بیشتری در منطقه داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیزگفت: تاکنون 30 عنوان مراسم استان در فهرست معنوی کشور ثبت شده است.

حسن رمضانی در کارگروه بانوان و خانواده خراسان جنوبی اظهار داشت: میراث فرهنگی ناملموس یا میراث فرهنگی معنوی شامل تجلیات زنده فرهنگ است که از اجدادمان به ارث رسیده و به فرزندانمان منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: میراث فرهنگی ناملموس اگرچه ممکن است بسیار جوان و شکننده به نظر برسد اما عنصر مهمی برای شناسایی و بیان تفاوت‎های فرهنگی به شمار می‎رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تاکنون 29 اثر معنوی استان ثبت ملی شده است، یادآور شد: همچنین 30 عنوان مراسم استان در فهرست معنوی کشور ثبت شده است.

سفیر سابق ایران در یونسکو نیزگفت: پارک دائمی بازی‎ها و ورزش‌های سنتی باید در بیرجند راه‌اندازی شود تا جشنواره بازی‎های محلی استان در این مکان برگزار شود.

محمدرضا مجیدی در کارگروه بانوان و خانواده خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال 2003 میلادی در اجلاس عمومی یونسکو کشورهای عضو دور هم جمع شدند تا فکری برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس بشری کنند.

وی با بیان اینکه نخستین گام برای حضور بین‎المللی خراسان جنوبی با نشست شماره یک اجلاس امنیت انسانی در سال 87 آغاز شد، تصریح کرد: باغ اکبریه نخستین اثر خراسان جنوبی بوده است که ثبت جهانی شده و بعد از آن نام علامه عبدالعلی بیرجندی در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

سفیر سابق ایران در یونسکو با بیان اینکه جهان امروز بر گردشگری و توریسم می‌چرخد، یادآور شد: در سال 1404 نرخ بالای 20 میلیون گردشگر را در سال هدف قرار داده‎اند.

مجیدی با بیان اینکه در کنوانسیون میراث فرهنگی 2003 مطرح شده است که مباحث بشری صرفا مادی نیست، ادامه داد: حوزه‌هایی از جمله آواها و نواها نسل به نسل منتقل می‌شود.

نماینده ایران در یونسکو ظرف میراث فرهنگی را ظرف بسیار مهمی دانست و افزود: میراث فرهنگی یکی از مزیت‌های نسبی استان ما است که باید به آن توجه ویژه صورت گیرد.

مجیدی با بیان اینکه راه برون‎رفت از مشکلات اشتغال در خراسان جنوبی فولاد و پتروشیمی نیست، اضافه کرد: استان ما دارای اقلیم خشکی است که در این شرایط نقطه عطفی که می‎توان برای پیشرفت استان به آن توجه کرد مسئله میراث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی باید به خدمت گردشگری بیاید، تصریح کرد: گردشگری باید وسایل را برای نگهداری مواریث فراهم کند.

سفیر سابق ایران در یونسکو با اشاره به شش سالی که از تشکیل کمیته میراث ناملموس یونسکو می‎گذرد، یادآور شد: در این مدت 327 اثر از کشورهای عضو به ثبت رسیده است که از میان آنها در دو سال نخست راه‎اندازی کمیته یعنی سال‌های 2008 و 2009 بیشترین آثار ثبت ناملموس را داشتند.

مجیدی با بیان اینکه بعد از گذشت شش سال از تشکیل کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس، ایران توانسته 10 اثر را به ثبت برساند، ادامه داد: این میزان 03/0 درصد تمام آثار ثبت شده یونسکو در فهرست میراث ناملموس است.

وی از مسئولان خواست میدان تاریخی و همچنین پارک دائمی بازی‎ها و ورزش‌های سنتی در بیرجند ایجاد شود تا جشنواره بازی‎های محلی استان در آنجا انجام شود که در کشور تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

نماینده ایران در یونسکو با بیان اینکه با ایجاد پارک بازی‌های سنتی 10 هزار شغل در استان ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های نرم‎افزاری فراهم است و دستگاه‎های اجرایی باید در فراهم کردن زیرساخت‎های سخت‎افزاری آن کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 139305107