تخریب رستوران‌های حریم منظری تاق بستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: اقدام دادستانی و شهرداری کرمانشاه برای تخریب تعدادی از رستوران ها و کافی شاپ های واقع در پارک کوهستان که حریم منظری تاریخی _ طبیعی این منطقه را به هم زده بودند، قابل تقدیر است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، علی فعله گری افزود: متاسفانه ساخت و سازهای غیر مجاز و بدون رعایت ضوابط میراثی و در نظر گرفتن حریم منظری تاریخی _ طبیعی، در چند سال گذشته به یک معضل اساسی در منطقه پارک غربی تاق بستان ( پارک کوهستان) تبدیل شده بود. مساله ای که بارها از سوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، معاونین و کارشناسان این سازمان در رسانه های جمعی و نشست با مسئولان ارشد استان، اعضای شورای تامین و مدیران شهرداری کرمانشاه مطرح شد و وجود این تخلفات آشکار که دید منظری منطقه در معرض آسیب جدی قرار دارد به عنوان یک دغدغه جدی بارها مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بر اساس مطالعات جامع شرکت مشاور آتک که کار بررسی طرح جامع ساماندهی مجموعه تاریخی تاق بستان را انجام می دهد، پارک کوهستان در حریم منظری تاق ها و محدوده ساماندهی این مجموعه تاریخی قرار دارد. همچنین وجود قبرستان پارتی، غار دو اشکفت، غار گُجر و غار قمارخانه از جمله آثار ملی در محدوده این پارک نگرانی هایی را ایجاد کرده بود که ساخت و سازهای غیر مجاز و بدون رعایت اصول مورد تاکید سازمان میراث فرهنگی به مشکلی برای ثبت جهانی تاق بستان تبدیل شود. معضلی که خوشبختانه با پیگیری های مسئولین و اقدام عاجل شورای تامین استان و شهرداری کرمانشاه در تخریب شبانه این سازه های غیر مجاز برطرف شد.

فعله گری تصریح کرد:  برخی تخلفات همچون نداشتن مجوزهای لازم از شهرداری برای ساخت و ساز، عدم رعایت اصول بهداشتی و دامن زدن به برخی مشکلات اجتماعی در این بخش از شهر که معضلاتی را برای گرشگران و بازدید کنندگان از این منطقه تاریخی ، تفریحی ایجاد کرده بود در روند اجرایی شدن این تصمیم تسریع ایجاد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با تقدیر از این اقدام شجاعانه دادستانی و شهردار کرمانشاه گفت: ما بارها در دیدار با استاندار کرمانشاه و دیگر اعضای شورای تامین و مسئولان شهری برلزوم رسیدگی به تخلفات این افراد برای ساخت و ساز در این منطقه و جلوگیری از این مشکلات تاکید کردیم که خوشبختانه با رسیدگی شورای تامین استان و شهرداری این معضل برطرف شد.

وی افزود: با توجه به اینکه پارک غربی تاق بستان در محدوده آثار تاریخی قرار دارد، برای هرگونه ساخت و ساز در این محدوده باید ضوابط سازمان میراث فرهنگی رعایت شود و در صدور مجوزها نظرات این سازمان لحاظ شود.

فعله گری تصریح کرد: با توجه به بافت کوهستانی و تاریخی منطقه سازه هایی که در این منطقه ساخته می شوند باید در طراحی نماهای ظاهری به گونه ای عمل کنند که با بافت منظری منطقه در تضاد نباشد.

وی با تقدیر از مدیریت استان برای برچیدن سازه های مذکور، از مسئولان شهرداری کرمانشاه خواست با نظارت بیشتر و همچنین اعمال ضوابط میراثی از بروز مشکلات مشابه در آینده جلو گیری کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، با بیان اینکه هم اکنون پرونده ثبت جهانی تاق بستان در حال طی کردن مراحل نهایی است، تاکید کرد: هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در حریم منظری این مجموعه تاریخی می تواند ثبت جهانی این اثر را با چالش روبرو کند.

وی تاق بستان را پیشانی و شناسنامه شهر کرمانشاه توصیف کرد و گفت: وظیفه همه  مسئولین و دستگاه های کرمانشاه است که از این میراث ارزشمند استان حفاظت کنند.

گفتنی است، طرح جامع ساماندهی تاق بستان از سال 1390 در محدوده ای یک هزار هکتاری در حال اجرا می باشد که پارک غربی و پارک کوهستان را نیز شامل می شود.

\n

انتهای پیام/

کد خبر 1393062517