سلطانی فر از غار اسپهبد خورشید بازدید کرد

رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری از غار اسپهبد خورشید از آثار میراث فرهنگی شهرستان سوادکوه بازدید کرد.
 
به گزارش میراث آریا(chtn) مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه بازدید از جابه های میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سواد کوه و در جریان بازدید از غار اسپهبد خورشید سوادکوه به اهمیت احیاء و بازسازی میراث فرهنگی کشور اشاره و گفت : برای به ثبت رساندن میراث فرهنگی در یونسکو داشتن مدیریت یکپارچه ضروری است.

وی گفت : از آنجا که آثار تاریخی و فرهنگی در مناطق مختلف عرصه های طبیعی مستقر هستند هماهنگی و مشارکت محیط زیست ، منابع طبیعی ، راه و شهرسازی و دیگر دستگاههای مرتبط برای احیا و بازسازی میراث فرهنگی ضروری است.

یادآور می‌شود، غار اسپهبد خورشید در موقعیت جغرافیایی N355936 E530412 در استان مازندران واقع است. این غار، در ارتفاعات و تنگة تلاقی دو رود ' دوآب ' واقع شده و به وسیله غارشناسان ایرانی در سال 1335 کشف شده است. غار به شکل تالاری ساده و دایره ای شکل است. این غار طاقی از جمله طاق های معروف جهان به شمار می رود. این غار بر سینه خطیرکوه قرار داشته و در متون تاریخی به نام طاق عایشه گرگیلی دژ نیز خوانده شده است. در زبان مردم منطقه سوادکوه این غار به نام لاپ کمر معروف است. همچنین مردم روستای خطیرکوه و روستاهای اطراف این غار را به نام ' دیوکالی ' به معنای غار دیو می شناسند.

 

انتهای پیام/

کد خبر 139307042