معاون وزیر فرهنگ و میراث فرهنگی لهستان با معاون میراث فرهنگی دیدار کرد

مونیکا اسمولن معاون وزیر فرهنگ و میراث فرهنگی لهستان با محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی  دیدار و بر افزایش مناسبات فرهنگی  دو کشور تاکید کرد.

به گزارش میراث آریا (chtn)؛معاون وزیر فرهنگ و میراث فرهنگی لهستان ضمن ابراز خرسندی از سفر به  ایران گفت:کشور لهستان تمایل بسیاری به همکاری در زمینه مسایل میراث فرهنگی ،گردشگر و صنایع دستی با کشور ایران دارد.

وی  در ادامه به انعقاد قرارداد همکاری میان دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت:متن قرارداد همکاری  تهیه شده و مورد تایید دولت لهستان است در صورتی که مسوولان میراث فرهنگی ایران هم آن را تایید کنند به امضا دو طرف خواهد رسید.

معاون وزیر فرهنگ و میراث فرهنگی لهستان سپس عنوان کرد:فرهنگ نقش بسیار مهمی در سیاست کشور ما ایفا می کند،طی 7سال گذشته بیش از 3میلیون یورو برای حفظ آثار میراث فرهنگی و احداث موزه جدید هزینه کرده ایم.

وی سپس به باز سازی شهر ورشو اشاره کرد و گفت : در حال حاضر بحث این است که آیا آثار تاریخی باید بازسازی شوند یا همان گونه برای گذشتگان باقی بمانند،به اعتقاد من در این زمینه متخصصان ایرانی و لهستانی می توانند با یکدیگر همکاری نمایند.

مونیکا اسمولن تاکید کرد:ایران و لهستان در بخش های سینما،میراث فرهنگی و موزه ها که نتایج آن سریعتر از سایر بخش ها به دست می آید می توانند همکاری نمایند.

وی ایران را کشوری با قدمتی تاریخی معرفی کرد و گفت:بین ایران و لهستان مشترکات میراثی و فرهنگی فراوانی وجود دارد،در حال حاضر لهستان بزرگترین حوزه ای است در اروپا که به تدریس زبان فارسی می پردازد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی نیز با تبریک به مناسبت سالگرد استقلال لهستان گفت:ما از گذشته همکاری بسیار خوبی درحوزه باستان شناسی با کشور لهستان داشتیم.

وی با بیان این که ما نیز علاقمندیم همکاری نزدیک تری با لهستان داشته باشیم اظهار داشت:طی هماهنگی هایی که با دو معاونت گردشگری و صنایع دستی شده است،می توانیم در برگزاری همایش و نمایشگاههای مختلف همکاری داشته باشیم.

طالبیان به بازدید خود از  لهستان و موزه ملی ورشو اشاره کرد و گفت:می شود شرایطی فراهم کرد تا نمایشگاه های مشترکی در موزه ملی ایران و ورشو برگزار شود.

وی گفت:در دانشگاه ژاژو لهستان مجله ای منتشر می شود که درباره آثار تاریخی ایران و دوران اشکانیان مطالب تخصصی منتشر می شود،ما از علاقمندی کشور لهستان به تاریخ و فرهنگ ایران خوشحالیم.

معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه متذکر شد :مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی و پژوهشگاه نقش مهمی در امر آموزش دارند ایران و لهستان می توانند از طریق این مراکز به تبادل دانشجو ،استاد و برگزاری کارگاه های آموزشی بپردازند.

وی اعلام کرد: با همکاری وزارت خارجه کشورمان می توانیم تفاهم نامه ای چند ساله منعقد کرده و بر اساس آن حرکت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 139308192