استانداردسازی هتل‌ها بستر توسعه گردشگری گیلان است

استانداردسازی اقامتگاه‌ها و هتل‌ها با توجه به جاذبه‌های طبیعی گیلان بستر مناسبی برای توسعه گردشگری در راستای اشتغال پایدار در این استان است. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، استان گیلان با توجه به وجود آب و هوای معتدل، دریا، ساحل شنی، کوه و جنگل از قابلیت‌های بسیاری در جذب گردشگر برخوردار است.

صنعت گردشگری در عصر حاضر به طرف فعالیت‌های تخصصی حرکت کرده و گردشگری ورزشی، سلامت، مذهبی و ... مورد توجه ویژه است و جذب گردشگران در حوزه‌های مختلف نیازمند وجود اقامتگاه‌ها، مسافرکاشانه‌ها و هتل‌ها مطابق با استاندارد جهانی است و این امر با آموزش کارکنان و به‌روز کردن کیفیت ارائه خدمات به گردشگران تحقق پیدا می‌کند.
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه امروزه اهمیت گردشگری بر کسی پوشیده نیست اظهار کرد: صنعت گردشگری گسترده شده و دنیا نسبت به این موضوع دارای رویکرد است.
حمید آذرپور به سرعت حرکت صنعت گردشگری در عصر حاضر اشاره کرد و افزود: فعالیت و کیفیت ارائه خدمات باید مناسب با پیشرفت صنعت گردشگری ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه گیلان دارای سابقه تاریخی گردشگری است، تصریح کرد: گردشگری استان را باید ارتقا دهیم تا بتوانیم از بازار جهانی این صنعت استفاده کنیم.

آذرپور گردشگری را صنعتی فراگیر، تاثیرگذار و متاثر از دیگر فرآیندها خواند و بیان کرد: عامل تطبیق مکان‌های اقامتی گیلان با استانداردها آغاز شده اما نسبت به دیگر استان‌ها دارای حرکت کندی است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با تاکید براینکه استاندارسازی اقامتگاه‌ها در راستای توسعه گردشگری انجام می‌شود، یادآور شد: فصل پاییز و زمستان به دلیل کاهش ورود جذب گردشگران فرصت مناسبی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی کارکنان واحدهای پذیرایی، اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در استان است.
وی خواستار به‌روز شدن علم مدیران و کارکنان تاسیساتی گردشگری در گیلان شد و خاطرنشان کرد: کیفیت ارائه خدمات با استانداردهای روز در جذب گردشگران حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور خانه معمار توس آریا نیز گفت: شرکت مذکور از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای استانداردسازی واحدهای اقامتی و هتل‌ها در استان‌های گیلان و اردبیل انتخاب شده است.
علیرضا وفایی حسینی با بیان اینکه تعداد 15 شرکت برای استانداردسازی تاسیسات گردشگری در کشور انتخاب شده است، تصریح کرد: فرآیند اجرایی استانداردسازی اقامتگاه‌های گردشگری توسط شرکت‌های مذکور انجام می‌شود.
وی روش استانداردسازی تمام فرآیندها را با نرم‌افزار عامل تطبیق عنوان کرد و افزود: استانداردسازی تاسیسات گردشگری در مرحله نخست ثبت قرارداد با مدیران هتل‌ها در گیلان قرار دارد.

وفایی حسینی با اشاره به نرخ مصوب استانداردسازی تاسیسات گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خاطرنشان کرد: انعقاد قرارداد با هتل‌داران طبق مصوبه مذکور صورت می‌گیرد و عملیات اجرایی مطابق با آن انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور خانه معمار توس آریا به چهار شاخص برای استانداردسازی هتل‌ها اشاره کرد و یادآور شد: آموزش کارکنان، ارائه خدمات، ایمنی و بهداشت و فنی ـ مهندسی توسط گروه ارزیابان بررسی می‌شود.
وی با بیان اینکه 100 گزینه برای استانداردسازی تاسیسات گردشگری ارزیابی می‌شود، اظهار کرد: نتیجه به مدیر هتل اعلام می‌شود و این فرآیند محرمانه است.

وفایی حسینی امتیازدهی به تاسیسات گردشگری را پس از ثبت اطلاعات دانست و بیان کرد: مدیران تاسیسات گردشگری در بازه زمانی 30 تا 60 روز فرصت دارند نقص‌های موجود را برطرف کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور خانه معمار توس آریا درجه‌بندی تاسیسات گردشگری را طبق درخواست مدیران آن عنوان کرد و گفت: اعلام ستاره هتل‌ها توسط ستاد درجه‌بندی تاسیسات گردشگری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استانداردسازی تاسیسات گردشگری در گیلان پیشرفت اجرایی نداشته است، تصریح کرد: خوداظهاری هتل‌ها و پیشگام‌شدن هتل‌داران در استانداردسازی تاسیسات گردشگری موثر است.
رئیس هیئت‌مدیره هتل‌داران گیلان نیز اظهار کرد: کاهش تعرفه استانداردسازی تاسیسات گردشگری در انعقاد قرارداد هتل‌داران حائز اهمیت است.

حسن مهرورز از اخذ گواهینامه‌های استاندارد بین‌المللی توسط تاسیسات گردشگری گیلان خبر داد و افزود: هتل‌داران گیلان آمادگی رسیدن به کاروان استانداردسازی تاسیسات گردشگری در کشور را دارند.

وی بر استفاده از نیروهای بومی در فرآیند استانداردسازی تاسیسات گردشگری گیلان تاکید کرد و یادآور شد: بارندگی در گیلان در فرسودگی ساختمان‌ها و تعدیل نیرو در تاسیسات گردشگری تاثیر بسیاری دارد.

مهرورز با بیان اینکه کسادی بازار موجب می‌شود تاسیسات گردشگری گیلان تعدیل نیرو داشته باشند، تصریح کرد: کوچک‌ترین هتل‌های گیلان دارای 35 نفر نیروی آماده به‌کار هستند و مجبوریم در فصل پاییز و زمستان تعدیل نیرو داشته باشیم و این روند در استانداردسازی تاسیسات گردشگری تاثیرگذار است.

انتهای پیام/

کد خبر 139308195