ثبت معدن گوگرد سمنان در فهرست ميراث ملي

محمدحسين بحرالعلومي مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان از ثبت معدن گوگرد سمنان در فهرست ميراث ملي خبر داد.

به گزارش روابط ‌عمومي اداره کل ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگری استان سمنان، وی اظهار داشت: معدن گوگرد سمنان به شماره 31141 به فهرست میراث ملی اضافه شد.

بحرالعلومي با بيان اينكه این اثر مربوط به دوره صفویه- قاجاریه است، گفت: معدن گوگرد در 30 کیلومتری جنوب سمنان، بعد از روستای دلازیان واقع است.

وی با اشاره به اينكه این معدن از دوره صفویه به‌شکل غیررسمی و در دوران قاجار و پهلوی مورد بهره‌برداری قرار مي‌گرفت، افزود: در اطراف اين معدن بناهایی برای اسکان افراد، انبار محصولات و کوره‌های ذوب وجود دارد.

وي گفت: در زمان بهره‌برداری از معدن در دوران قاجار و پهلوی، گوگرد استخراج و براي مصارف دارویی، کشاورزی و صنعتی به کارگاه‌ها، کارخانجات و سایر تأسیسات خارج از شهر سمنان منتقل می‌شد.

وي افزود: از شواهد و آثار و سفال به دست آمده بر روی تپه‌ و محوطه‌ تاریخی معدن گوگرد می‌توان به قدمت معدن  پی برد به طوري كه در این محوطه آثار و نمونه‌های ابزار سنگی تراش خورده یافت می‌شود که قدمت این محوطه تاریخی را می‌توان همزمان با «تپه‌های تاریخی میرک و دلازیان»در نظر گرفت.

وي گفت: سفال‌های لعاب‌دار آبی نیز در قسمت‌های مختلف محوطه معدن هست که مربوط به دوره قاجار و بعد از آن است.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان گفت: اين معدن علاوه بر ارزش تاریخی، جزء 5 معدن گوگرد خاورمیانه است که خلوص بالایی دارد.

بر اساس ماده 560 قانون مجازات اسلامي هر کس بدون اجازه از سازمان ميراث فرهنگي کشور يا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوي سازمان مذکور در حريم آثار فرهنگي _ تاريخي مذکور در اين ماده مبادرت به عملياتي نمايد که سبب تزلزل بنيان آنها شود، يا در نتيجه آن عمليات به آثار و بناهاي مذکور خرابي يا لطمه وارد آيد، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارات وارده به حبس از يک تا سه سال محکوم مي‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1393091912