تقویت حس هویت اجتماعی به شهرها  با احياي نشانه هاي تاريخي - محقق می شود

تقویت حس تعلق و هویت اجتماعی به شهرها  با احياي نمادهاونشانه هاي تاريخي - فرهنگي در معماری شهری محقق خواهد شد.

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان تهران؛ رجبعلی خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی ، استان در حاشیه افتتاح بازار بزرگ ایرانی اسلامی نقش جهان اندیشه با اشاره به این که  معماري و شهرسازي محصول تعامل انسان با محيط و جامعه تلقي مي شود  افزود : هنرمعماري بي شك يكي از بارزترين مظاهر تمدن هرقوم و ملت است و نوع چينش ساختمان ها و نماي داخلي يا بيروني آن رابطه اي تنگاتنگ با فرهنگ و موقعیت جغرافیایی و اقتصادی جامعه دارد.

وی با اظهار آنکه تقویت حس تعلق و هویت اجتماعی به شهرها  با احياي نمادهاونشانه هاي تاريخي – فرهنگي در معماری شهری محقق خواهد شد،تصریح کرد :استفاده ازسبك هاي معماري اسلامي ميتواند الگوي مناسبي براي معماري پايدار و دستيابي به شهر پايدار باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران با اظهار آنکه در زمان فعالیت در شهرداری تهران ، تجربه ساخت فضاهای فرهنگی و اجتماعی برگرفته از معماری ایرانی – اسلامی را داشته است تصریح کرد: در ساخت فرهنگسرای خاوران تلاش کردیم  تا از مسجد و مدرسه  آقا بزرگ کاشان الهام بگیریم ، که این امر سبب شد تا ضمن چشم نواز کردن سیمای معماری شهری،  حس تعلق خاطر را در در جوانان منطقه تقویت نماییم.

وی با اعلام آنکه ساخت فرهنگسرای خاوران به عنوان نمونه های موفق برگفته از معماری ایرانی- اسلامی توانست در دهه 70  الگوی ساخت بسیاری از فضاهای فرهنگی در شهر تهران باشد افزود : ساخت مجموعه نقش جهان اندیشه نیز می تواند نقش بسزایی در تغییر الگوی معماری و شهرسازی شهرستانهای غربی استان تهران باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران با اظهار آنکه ﺗﻮﺳﻌﻪ کلانشهر تهران در دهه های اخیر ، ﭼﺎره اي ﺟﺰ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﻠﻪ ﻣﺤﻮري و ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﺷﻬﺮوﻧﺪان در اداره ﻫﺮﭼﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺷﻬﺮ را پیش روی مدیریت شهری قرار نداده است تاکید کرد : حفظ هویت تاریخی و فرهنگی محلات تهران نیز بدون مشارکت شورایاران و نمایندگان محله امکان پذیر نخواهد بود .

خسرو آبادی با اظهار آن که  با کمک شهرداری تهران گام های خوبی را در مرمت و احیای بناهای تاریخی تهران برداشته ایم ، اشاره ای به بهره برداری از خانه ارباب هرمز در هفته گذشته کرد و افزود: ایجاد موزه گرافیک در خانه تاریخی ارباب هرمز به معنای استفاده مناسب و کاربردی از یک اثر مرمت شده،است.

انتهای پیام/

کد خبر 139311059