اگر دوستدار طبیعت بکر و زیبا هستید مسیر اقلید را انتخاب کنید

مسافرانی که قصد سفر به شیرازه فرهنگ وتمدن ایران زمین را دارند اگر مسیرشمالی استان را انتخاب کرده اند بر سر دوراهی تاریخ وتمدن وطبیعت قرار می گیرند واگر علاقه بیشتری به طبیعت گردی ودیدن زیبایی های شگفت انگیز خلقت و چشمه سارها وآبشارها هستند مسیر ورود خود به استان را از شهرستان اقلید انتخاب می کنند .
  

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری فارس شهرستان اقلید با وسعت 7146 کیلومتر مربع ، واقع در مناطق کوهستانی وسرسبز فارس ودارای آب هوای سرد و زمستانی است . این شهرستان ، در چهار راه اصلی استان های فارس ، اصفهان ، کهکیلویه و بویر احمد و یزد قرار گرفته و معروف به « کلید فارس » است.   شهرستان اقلید بر اساس آخرين تقسيمات كشوري داراي سه بخش مركزي ، سده و حسن آباد و چهار نقطه شهري اقليد ، سده ، دژكرد ، و حسن آباد ميباشد و  بر اساس آخرین تحقیقات مرکز پژوهشهای آستان قدس رضوی ، مسیر عبور کاروان حضرت امام رضا (ع) و قدمگاه آن حضرت اعلام شده است که علاوه بر جنبه طبیعت گردی بر جنبه گردشگری مذهبی شهرستان می افزاید .  این شهرستان از شمال با شهرستان آباده ، از شرق با شهرستانهاي خرمبید و پاسارگاد ، از جنوب با شهرستانهای مرودشت ، سپیدان و یاسوج و از غرب با استانهاي كهگيلويه و بويراحمد و اصفهان همسايه است. شهر اقليد در 220 كيلومتري شمال شرقي شيراز قرار دارد .  

جاذبه های گردشگري شهرستان اقليد در یک نگاه:
کتیبه و حوضچه دختر گبر ، تنگ براق و کتیبه ساسانی ، چشمه محمد رسول الله ( ص ) ، قدم گاه امام رضا (ع) سِده ،  چشمه گور بهرام آسپاس ، تفرجگاه چغر سیاه ، چشمه بالنگان ، قله بِل ، تپه کوشک زر ، قلعه و تپه مهر علی فارسی ( سِده )، قلعه شهر آشوب ( روستای شهرآشوب ) ، تل دِه وَرون ( خنجشت ) ، گردشگاه فیمَنی ،  حمام پهلوانی  ، قلعه کافوری ساسانی  ( روستای کافتر ) ، کاروانسرای شاه عباسی ، شکارگاه بصیران ، غوره دان حسن آباد ، چشمه چهل شهیدان دژکرد ، چشمه بالنگان  ( روستای حاجی آباد ) ، چشمه آب باریک ( 6 کیلومتری روستای آب باریک ) ، دریاچه آب شیرین کافتر ، استودان های باستانی ، مسجد جامع اقلید ، امام زاده سید محمد ( ع ) ، امامزاده عبدالرحمن( ع )  ، امامزاده زینب خاتون ( س ) ، امامزاده زبیده خاتون ( س ) ، امامزاده اسماعيل (ع) ، امامزاده شمس الدين محمد (ع) ، امامزاده ابراهيم (ع) خنجشت .

جاذبه های طبیعی : 
 چشمه محمد رسول ا...(ص) 

این چشمه درجنوب غربی شهر اقلید ودرفاصله 5 کیلومتری آن قراردارد .این چشمه که اززیر یک تپه سنگی وخاکی  می جوشد پس از ورود به یک حوضچه از طریق نهری کوچک باغهای اطراف را آبیاری می کند .نام قدیمی این چشمه رودخانه شکاب بوده که طی 100 سال گذشته به چشمه محمد رسول الله(ص) مشهورشده است .

   قدمگاه امام رضا(ع) سِده : 


قدمگاه سِده ، چشمه ای پرآب در میان درختان انبوه و سر به فلک کشیده است و از مناظر زیبا و دست نخورده استان فارس به شمار  می رود . این مکان در فصل تابستان ، گردشگاه مردم اقلید و شهرستان های دور و نزدیک است . موقعیت این چشمه برای ایجاد تأسیسات پذیرایی بین راهی بسیارمناسب است .درحال حاضر چشمه فوق پس ازانباشت دریک حوضچه بخشی از زمین های اطراف راآبیاری می کند.

چشمه گور بهرام : 


اين چشمه در 55 کیلومتری اقلید و در نزدیکي روستاي آسپاس قرار دارد . به باور برخی از مردم ،  بهرام گور در هنگام شكار در آن     فرو رفته است. بيشهزارهاي سرسبز، قلعه بهرام گور و كوه شکارگاه از ديگر مكانهاي ديدني در كنار چشمه گور بهرام به شمار       ميروند. 

 چشمه جوتو :


این چشمه درمجاورت جاده آسپاس شهرستان اقلید دردامنه ارتفاعات کوه حسینی قرار گرفته ومنطقه ای مناسب برای تأسیس پارک جنگلی وایجادگردشگاه است .

چشمه حاجی آباد (بالنگان)باجلوه های بسیار زیبا وتفرجگاهی درمنطقه ای به وسعت سه کیلومتر درمحدوده شهرستان اقلیدقرار دارد.

پارک انقلاب (چشمه سار چُغُر سياه): 

پارک انقلاب در کنار چشمهای پر آب، توسط شهرداری اقلید ساخته شده و از مهمترین اماکن گذراندن ایام تعطیل و اوقات فراغت اهالی شهر در فصل بهار و تابستان است که به دلیل آب و هوای ییلاقی از شهرستانهای همجوار و حتی یزد نیز مردم به این محل میآیند.

دریاچه آب شیرین کافتر : 
اين درياچه یکی از پدیدههای طبیعی و زيباي شهرستان اقليد است و زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهیهای کپور و آمور میباشد. وجود چشمهسارها و قناتهاي گوناگون افزون بر ایجاد چشماندازهاي زیبا و دیدنی، زمینه مساعدی را برای پرورش ماهی قزلآلا فراهم كرده است. 

كوه سفيد :
این کوه مطابق جهت عمومی زاگرس ازشمال غربی به جنوب شرقی  کشیده شده است و3943 متر ارتفاع بلندترین نقطه شهرستان اقلید است که درشمال شرقی استان قراردارد.

جاذبه های تاریخی و باستانی شهرستان اقلید  


حوض دختر گبر وکتیبه پهلوی:
درمرکزشهر اقلید درسینه کوهی ازدل سنگ  فضایی سه پله ای تراشیده شده که دروسط آن گودالی به ارتفاع 30 سانتی متر حفرشده و مشهور به دختر گبر است . در یکی از دیواره های این مکان کتیبه ای به خط پهلوی ساسانی درفضایی به طول 2 متر وعرض 88 سانتی متر کنده شده است.

تنگ براق و کتیبه ساسانی :
تنگ براق یکی از روستاهای های بسیار زیبا و خوش آب و هوای اقلید است که در 110 کیلومتری شهر اقليد جاي دارد. در کنار این روستا تنگهای در میان انبوه درختان سر به فلک کشیده  با چشمههای گوناگون و رودخانهای خروشان همراه با غارهای زیبا، آبشارها، آبچکها و ستونهای آهکی معلق وجود دارد و مناظر بدیع و چشمنوازی را به وجود آوردهاند.

 در دره زيباي تنگ براق، سنگنبشتهاي باستاني به خط پهلوي ساساني برجاي مانده است. 

جاذبه های مذهبی  
  امامزاده سید محمد(ع) :
بارگاه مقدس امامزاده سید محمد(ع) در 85 کیلومتری اقلید و در دامنه کوهی بلند و مشرف بر دریاچه زیبای کافتر قرار دارد که در فصول بهار و تابستان، اهالی اقلید و شهرستانهای همجوار و نیز عشایر منطقه برای زیارت و استفاده از آب و هوای سالم آن چند روزی را در این محل میگذرانند.

مسجد جامع صفوی :
در این مسجد کتیبه چوبی مربوط به سال 849 هـ.ق موجود می باشد که منبر منبت کاری شده آن نیز مربوط به دوران صفوی در سال 1008 هـ.ق است .

صنایع دستی و سوغات شهرستان اقلید : 
قالی ، گبه ، گلیم ، منبت ، معرق و رو دوزی سنتی از صنایع دستی شهرستان اقلید است و سوغات معروف اقلید ، گردو است .

\n

انتهای پیام/

کد خبر 1393122015