کتاب تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین در کاخ گلستان رونمایی شد

معاون میراث فرهنگی جهارشنبه 20اسفند در کاخ جهانی گلستان حضور یافت و از کتاب تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین نوشته طاهره اسلامی و درنا نوید گویی رونمایی کرد.

به گزارش میراث آریا (chtn) ؛محمد حسن طالبیان در این مراسم که دست اندرکاران تهیه و نشر کتاب  تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین حضور داشتندعنوان کرد:هر عکسی سندی از یک مقطع تاریخی محسوب می شود،هر شخصی ،به هر شکلی که مستندات تاریخی جمع آوری می کند قابل احترام است،و از معرفی ،مستند نگاری آثار ایران اسلامی استقبال می کنیم.

او افزود:هر حرکتی که به شکل خودجوش از سوی مردم شکل می گیرد باید مورد حمایت قرار بگیرد،میراث فرهنگی یک دستگاه نیست،هر فردی که به هویت خود علاقمند است ،می تواند در حفظ و معرفی میراث فرهنگی موثر باشد.

طالبیان در ادامه این مراسم  تخریب آثار تاریخی از سوی نیروهای داعش را دردناک دانست و گفت:همان طور که اسکندر تخت جمشید را تخریب کرد و مغول ها ایران را ،امروز شاهد هستیم که بخشی از تاریخی که بین ما و عراق مشترک است در حال نابودی است .

او سپس به اثر تاریخی تخت جمشید و مسوولیتش در سمت رییس پایگاه پارسه-پاسارگاد اشاره کرد و گفت:تمامی اصول شهرسازی و معماری در تخت جمشید لحاظ شده است ،و نوعی اندیشه معنوی در ساخت این اثر و آثار دیگری چون چغازنبیل مشاهده می شود.

پروین ثقه الاسلام مدیر کاخ گلستان با اشاره به حمایت مجموعه کاخ گلستان از معرفی آثار فرهنگی گفت: کاخ گلستان در سال 82 نمایشگاهی از آنتوان سوریوگین برپا کرد و امروز نیز کتابی در این خصوص رونمایی می شود و این باعث خوشحالی است.

پس از رونمایی از کتاب تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین ،از دست اندرکاران تهیه و نشر این اثر با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی و پروین ثقه الاسلام مدیر کاخ گلستان ،تقدیر شد.

در حاشیه این مراسم نمایشگاه آثار آنتوان سوریوگین؛ با نمایش  30 عکس از تخت جمشید و یادمان های پیرامون آن
در تالار چادرخانه افتتاح شد،که به مدت یک هفته پذیرای بازدید کنندگان خواهد بود.

آنتوان سوروگین، اواخر دهه 1830 میلادی برابر با حدود سال 1219 خورشیدی در سفارت روسیه در تهران از یک پدر و مادر گرجی تبار ارمنی زاده شد و سالهای نخستین عمرش را در تهران گذراند.

او برای کامل کردن مجموعه عکس های خود به اکثر نقاط ایران سفر کرد و از سوژه های گوناگون بهترین تصاویر را تهیه کرد. مردم، مناظر، بناهای تاریخی، آداب و رسوم، مشاغل و حرفه ها، اشیاء و سرانجام تمام زوایای زندگی ایرانیان سوژه عکاسی او بود.

وی، سرانجام در سال 1933 (میلادی) برابر با سال 1312 خورشیدی بر اثر عفونت کلیه در تهران درگذشت و در گورستان ارامنه تهران به خاک سپرده شد.


انتهای پیام/

کد خبر 1393122034