افتتاح نخستین هتل سنتی قزوین در خانه تاریخی بهروزی

اولین هتل سنتی قزوین به منظور افزایش ظرفیت اقامتی و امکانات رفاهی گردشگران و مسافران با حضور نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، استاندار قزوین، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مسئولین در بنای تاریخی خانه بهروزی گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی قزوین؛در این مراسم مرتضی روزبه استاندارقزوین با اشاره به آثار متعدد تاریخی –فرهنگی موجود در استان قزوین و ضرورت استفاده بهینه از این اماکن در جهت جذب گردشگر گفت: افتتاح هتل سنتی قزوین در خانه تاریخی بهروزی از اقدامات بسیار ارزنده در استان قزوین برای پذیرایی و میزبانی شایسته از مسافران و گردشگران در آستانه ورود به سال نو و گامی مهم در جهت افزایش جذب گردشگران و میزان ماندگاری آنها در استان است. 

وی با اشاره به ظرفیت بالای قزوین در حوزه گردشگری افزود: مهمترین اقدام جهت تبدیل استان قزوین به مقصد و هدف گردشگری تقویت زیرساخت های گردشگری و افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی است که امیدواریم با حمایت بخش دولتی و همکاری و مساعدت بخش خصوصی بتوانیم شاهد رشد و توسعه استان در حیطه های مختلف باشیم . 

استاندار قزوین با اشاره به گردشگر پذیربودن قزوین نیاز به ساخت مراکز اقامتی و گردشگری در این استان را ضروری دانست و تاکید کرد :ساخت مراکز اقامتی و مجتمع های خدمات رفاهی در قزوین یک نیاز و ضرورت حیاتی است که باید در دستور کار مجموعه مدیریت استان قرار گیرد و طرح های موجود جهت احداث این اماکن بر اساس برنامه ریزی جامع و مدون و در زمان مقرر به بهره برداری برسد .

محمد علی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در آیین گشایش نخستین هتل سنتی قزوین در خانه بهروزی گفت: خانه های تاریخی ارزشمند  بسیاری در قزوین وجود دارد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و متاسفانه بدون کاربری خاصی با گذشت زمان در حال تخریب هستند که مناسب ترین روش جهت حفظ و ماندگاری این آثار تبدیل آنها به واحدهای اقامتی و پذیرایی است تا علاوه بر آشنایی گردشگران و مسافران ورودی به استان با آثار تاریخی – فرهنگی موجود در قزوین امکان اقامت آنها در یک فضای سنتی فراهم گردد .

 وی افزود: خانه تاریخی بهروزی قزوین از آثارارزشمند دوره قاجاریه با ظرفیت 27 تخت، رستوران و حمام سنتی، آتلیه عکاسی و... با حفظ فضای سنتی نوسازی و تجهیز شده است تا در کنار هتل ها ، مهمانپذیرها و دیگر اماکن اقامتی امکانات و تسهیلات لازم جهت رفاه حال مسافران و گردشگران در اختیار آنها قرارگیرد.

حضرتی حمایت از بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در امر هتل سازی و تشویق سرمایه گذاران جهت تبدیل خانه های تاریخی به واحدهای اقامتی را از مهمترین سیاست های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان دانست و تصریح کرد: ایجاد اقامتگاه های سنتی می تواند الگوی مناسبی جهت تغییر کاربری خانه های تاریخی و بهره برداری بهینه از این فضاها باشد که امیدواریم در سال 94 با جذب بخش خصوصی و سرمایه گذاری های کوچک بتوانیم اقدامات ارزنده ای را جهت توسعه ظرفیت اقامتی استان به مرحله اجرا درآوریم .

مدیر کل میراث فرهنگی فرهنگی قزوین یادآور شد: در سال جدید 3 واحد با قابلیت تغییر کاربری به اقامتگاههای سنتی در استان شناسایی شده اند که با همکاری بخش خصوصی و نظارت میراث فرهنگی به عنوان مراکز اقامتی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت تا طبق فرمایش مقام معظم رهبری شاهد همدلی و همزبانی دولت و ملت در حوزه گردشگری باشیم.

شایان ذکر است: خانه تاریخی بهروزی از آثار ارزشمند استان قزوین در دوره قاجاری به شمار می رود که در سال 1384 و با شماره 12608 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده ، این خانه تاریخی با مساحت 1355 متر مربع زمین و 1210 متر مربع سطح زیر بنایی شامل سه طبقه و دو بخش بیرونی و اندرونی است که در خیابان امام خمینی قزوین، کوچه زرگر قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1394010561