کلاهدوزی سنتی اردبیل مستند نگاری شد

معاون صنایع دستی استان اردبیل از مستندنگاری کلاهدوزی سنتی اردبیل به عنوان یکی از رشته های صنایع دستی در حال منسوخ خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، علیرضا دباغ عبداللهی با بیان این مطلب گفت: پژوهش و مستندنگاری کلاهدوزی سنتی استان در زمستان سال گذشته انجام شد.
وی اضافه کرد: در این مستندنگاری مباحثی چون دیرینه شناسی کلاهدوزی، مواد شناسی، کارگاه کلاهدوزی، ابزار شناسی، مراحل اجرایی کلاهدوزی، منابع انسانی در کلاهدوزی، شناسایی محصولات تولیدی، مسائل اقتصادی کلاهدوزی و جایگاه و منزلت اجتماعی زمینه فرهنگی کلاه و کلاهدوزی ارائه شده است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه درحال حاضر دو پیشکسوت کلاهدوز در اردبیل باقی مانده است، بیان داشت: امید است این پژوهش و تحقیق سرآغاز احیای این حرفه سنتی شهر مان باشد.
 
وی از مهمترین مواد بکاررفته در کلاه دوزی به پوست گوسفند (قره قل) اشاره کرد و افزود: اکثر کارگاه های کلاهدوزی در گذشته به صورت حجره در راسته مخصوص کلاهدوزان بازار اردبیل واقع شده بود.
 
عبداللهی با اشاره به اینکه تهیه کلاه پوستی به طور تقریبی پنج روز به طول می انجامد، تصریح کرد: از جمله مراحل تهیه کلاه پوستی می توان به آماده شدن پوست در طی دو روز، خشک شدن لائی سریش خورده در داخل قالب ثابت و بوجود آمدن حالت اولیه کلاه در یک روز، دوخت پوست، آستری، لائی و سفیه و قرار دادن کلاه آماده در داخل قالب به مدت دو روز اشاره کرد.
 
وی در ادامه یادآور شد: تاریخ استفاده از کلاه به زمان مردم غارنشین برمیگردد که با رشد تمدن بشری مطابق با شرایط اجتماعی و جغرافیایی کامل شده است.
 
این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: همچنین پرونده ثبتی کلاهدوزی به عنوان یکی از رشته های صنایع دستی استان در فهرست آثار میراث معنوی در دست تهیه است.

انتهای پیام/

کد خبر 1394012312