آغاز اجرای تأسیسات الکتریکی حمام تاریخی یعقوبیه اردبیل

عملیات تکمیل تأسیسات الکتریکی و مکانیکی و تجهیز موتورخانه حمام قاجاری یعقوبیه واقع در شهر اردبیل آغاز شده است.
به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل،  معاون میراث فرهنگی استان با بیان این مطلب گفت: درحال حاضر عملیات تکمیل تأسیسات الکتریکی و مکانیکی و تجهیز موتورخانه حمام قاجاری یعقوبیه آغاز شده و پیش بینی می شود حداکثر تا پایان تیر ماه سال جاری به پایان برسد.
منصور عالیقدری از اقدامات مرمتی انجام شده در این حمام تاریخی به سفت کاری بنا شامل دیوارها، قوس ها و گنبدها و مرمت نمای بیرونی حمام اشاره کرد و گفت: همچنین ایزولاسیون پشت بام و نازک کاری بخش جزئی داخل حمام  در گذشته انجام شده است.
وی کف سازی و ادامه نازک کاری داخلی حمام را از دیگر اقدامات باقی مانده در این حمام تاریخی عنوان کرد و افزود: این حمام تاریخی به شماره 10348 در تاریخ یک مهر ماه 82 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این مقام مسئول با اشاره به طراحی درب ورودی این حمام به سمت جنوب غربي، بیان داشت: درب ورودی حمام به علت نياز به انرژي گرمايي و با توجه به اقليم بسيار سرد استان، در جهت دريافت بيشترين انرژي گرمايي قرار گرفته است.
عالیقدری با بیان اینکه فضاي ورودي به شكل مستطيل با تزئينات كاربندي طراحي شده که سقف آن نیز به شكل تاق كلمبو است، تصریح کرد: نورگيري فضا نيز از درب ورودي صورت مي گيرد که در حدود يك متر پايين‌تر از سطح زمين واقع شده است.
به گفته معاون میراث فرهنگی استان: اين حمام قاجاري با دو ورودي در بخش زنانه و مردانه  و مساحت تقریبی 308 مترمربع در شهر اردبیل، خیابان دستغیب، محله يعقوبيه و روبروی پل یعقوبیه واقع شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1394012412