بازدید اصحاب رسانه از  بازار تاریخی اراک

29 فروردین مصادف با روز جهانی بناها، بافتها و محوطه‌های تاریخی اصحاب رسانه، کارشناسان و مسئولین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بازار تاریخی اراک و مراحل مرمت این اثر تاریخی بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی مرکزی؛ عزیزی معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرای اکبری را یکی از سراهای زنده بازار اراک معرفی کرد و افزود: درهای چوبی این سرا حفظ و حراست شده و شامل یک بخش حیاط روباز و یک بخش سرپوشیده است.
وی به همکاری کسبه این سرا در راه‌اندازی سرویس بهداشتی اشاره کرد و گفت: قسمتی از این سرا متروکه و محل تجمع معتادین بود که با پاکسازی و مرمت، این مکان به سرویس بهداشتی تبدیل شده است.
این مسئول در زمینه ادامه مرمت این سرا عنوان کرد: بخشی از این سرا مربوط به اوقاف است که باید در کف‌سازی و مرمت ستون‌های این سرا با میراث فرهنگی همکاری کند.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری در خصوص سرای کتاب‌فروش‌ها گفت: سقف این سرا بر اساس الگوی بنا بازسازی و مرمت شده است.
وی بیان کرد: هر سرا ویژگی خاص خود را دارد که از نوع معماری آن می توان به میزان دارایی و اهلیت مالک پی برد.
عزیزی در زمینه تبدیل یک سرا در بازار به مهمانپذیر گفت: در صورتی که این سرا دوباره مرمت و زنده‌سازی شود می‌توان به عنوان مهمانپذیر از آن استفاده کرد.
وی هزینه مرمت هر طاق را حدود 12 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در اصفهان کسبه طاق‌های بازار را مرمت کرده‌اند، در حالی که در اراک تا به حال 120 میلیون تومان میراث فرهنگی در این خصوص هزینه کرده است.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زمینه مرمت سردر ورودی بازار گفت: مرمت سردر ورودی به زودی به اتمام می رسد.
علیرضا عزیزی ضمن اشاره به طرح سه ساله مرمت بازار اراک اظهار کرد: در صورتی که این طرح طبق زمان‌بندی در نظر گرفته شده تکمیل شود در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد و در غیر این صورت هزینه‌ها بیشتر می‌شود.

وی بازار اراک را فرصت مطلوبی برای جذب گردشگر ارزیابی و افزود: مجموعه بازار اراک 22 سرا دارد که باید مرمت شود و همچنین درب چوبی مغازه‌ها یکسان‌سازی و مرمت می شود.وی به لزوم همکاری کسبه در ساماندهی بازار تأکید کرد و گفت: بعضی از قسمت‌های بازار به انبار تبدیل شده که در صورت همکاری مالکین می‌توان این مکان‌ها را به فضای تجاری تبدیل کرد که این امر به نفع مالکین است.عزیزی گنبد مدرسه سپهداری را بزرگترین گنبد اراک برشمرد و عنوان کرد: این گنبد مرمت و بازسازی شده است و حداقل 100 سال کارایی دارد.
وی همچنین از مرمت خانه قنبری خبر داد و بیان کرد: کل سقف این خانه قاجاری مرمت شده و به عنوان کارگاه و نمایشگاه صنایع دستی مورد بهره‌برداری قرار می گیرد.
راهنمای موزه حسن‌پور نیز تاریخ این خانه را مربوط به سال 1335 عنوان کرد و گفت: این خانه در ابتدا مدرسه و بعد از آن کمپانی فرش و بعد از خرید این مکان توسط برادران حسن‌پور خانه مسکونی و در نهایت موزه بوده است.
وی مساحت این مکان را 600 متر مربع در دو طبقه عنوان و بیان کرد: طبقه بالا تابستان‌نشین و یا شاه‌نشین بوده و طبقه پایین زمستان‌نشین و مطبق بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1394013037