بازگرداندن اشیاء چغامیش، مقدمه‌ای برای بازگرداندن تبلت‌های باروی تخت جمشید است

بازگرداندن اشیاء چغامیش مقدمه‌ای برای بازگرداندن تبلت‌های باروی تخت جمشید است که به زودی شاهد این اتفاق بزرگ خواهیم بود.

مهناز گرجی رئیس موزه ملی ایران در گفتگو با میراث آریا(chtn) با اشاره به اهمیت بازگشت اشیاء تاریخی منطقه چغامیش از آمریکا گفت: برنامه بازگشت اشیاء تاریخی از چغامیش رشد بسیار پیش رونده ای داشته است، این اشیاء از سال 1342 به موسسه شرق شناسی این کشور ارسال شده بود و با تلاش مسئولان سازمان میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌ها به کشور بازگردانده شد.

گرجی با بیان اینکه بازگرداندن این اشیاء تاریخی نشانه مثبتی از تداوم باگرداندن اشیاء کشورمان است، یادآور شد: بازگرداندن اشیاء چغامیش مقدمه‌ای برای بازگرداندن تبلت‌های باروی تخت جمشید است که به زودی شاهد این اتفاق بزرگ خواهیم بود.

رئیس موزه ملی ایران ادامه داد: اشیاء تاریخی چغامیش در کاوش‌هایی که از سال 40 تا 54 در این منطقه ادامه داشت، کشف شده است، شمارشی بودن مهرها و گل نوشته‌ها ، نشانه‌های بسیار مهمی از مدیریت و حسابرسی در هزاره چهارم قبل از میلاد است، منطقه چغامیش یکی از کهن ترینمناطق دشت خوزستان است.

وی این اشیاء شمارشی به نوعی منجر به شکل گیری حکومت های اولیه شده است و این اشیاء که از نشر بصری جلوه‌ خاصی ندارند، از نشر محتوایی دارای ارزش خاصی است.

گرجی تصریح کرد: بازگرداندن اشیاء تاریخی چغامیش یک موفقیت بزرگ است.

رئیس موزه ملی ایران در پایان گفت: در یک برنامه زمانبندی شده تبلت‌های باروی چغامیش به کشور بازگردانده می شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1394020215