گسترش همکاری‌های گردشگری آذربایجان غربی و نججوان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در دیدار با وابسته فرهنگی ایران در نخجوان،  بر گسترش همکاری های متقابل فرهنگی و گردشگری بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، جلیل جباری در این دیدار  با اشاره به اشتراکات فرهنگی، دینی و مذهبی دو کشور،  اظهار داشت: بایستی از ظرفیت های موجود در راستای توسعه گردشگری استان به نحو احسن استفاده کرده و تفاهم نامه های فرهنگی بین دو کشور رد و بدل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اعلام این مطلب که بایستی ارتباط دفاتر خدمات  مسافرتی  استان با سایر کشورها  بویژه کشورهای همسایه در  سر  تیتر  فعالیت ها  قرار گیرد،  افزود:  با راه اندازی تورهای گردشگری می شود  به تبادل گردشگر بین دو کشور ایران و نخجوان اقدام کرد.

وی بر لزوم ایجاد دفاتر اطلاع رسانی گردشگری در کشور های هدف همسایه تاکید کرد و گفت: می توان با برپایی این دفاتر در جمهوری خود مختار نخجوان،  اماکن فرهنگی، تاریخی و طبیعی گردشگری، و صنایع دستی استان را معرفی کرد.

جباری گفت: استان آذربایجان غربی به مراتب ظرفیت بالاتری در حوزه های گردشگری بویژه در حوزه گردشگری سلامت داشته و در این زمینه نیز می شود با برگزاری نمایشگاههای مرتبط،  در توسعه این بخش از گردشگری در استان گام های مثبتی برداشت.

حسین آقازاده، وابسته فرهنگی ایران در نخجوان نیز در این دیدار اظهار داشت: جمهوری خود مختار نخجوان در عین این که کشور کوچکی است ، اشتراکات فرهنگی زیادی با ایران داشته و مسئولین این کشور خواهان افزایش ارتباطات در عرصه های فرهنگی و گردشگری بوده و احترام خاصی به استان آذربایجان غربی قائل هستند.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد ما رویکردی علمی، آموزشی، فرهنگی و هنری با روش تبادل مشترک می باشد، گفت:   با توجه با علاقه طرف مقابل به همکاری و پتانسیل های بالای فرهنگی استان آذربایجان غربی در عرصه های هنری و فرهنگی، برگزاری نمایشگاههای عکس، گردشگری، هنری، صنایع دستی و .. از مواردی است که  زمینه تبادلات فرهنگی و گردشگری دو طرف را بیش از پیش فراهم می کند.

وابسته فرهنگی ایران در نخجوان  تصریح کرد: نخجوان در حوزه حفظ آثار تاریخی  بسیار توانمند می باشد بطوریکه این کشور  در سال  2018  از سوی سازمان همکاری های جهان اسلام به عنوان پاتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده و ما نیز بایستی در این زمینه کار کرده  و محتوای فرهنگی اسلامی ارائه دهیم.

آقازاده گفت: در حوزه میراث فرهنگی می توانییم  در زمینه مستند سازی و مطالعات باستان شناسی همکاری  های گسترده ای داشته باشیم.

محمد ابراهیمی رئیس نمايندگي وزارت امور خارجه در ارومیه هم در این دیدار با اشاره به اینکه ظرفیت مناسبی برای گسترش همکاری های  دو طرف وجود دارد، بیان داشت: برگزاری کارگاههای آموزشی مشترک و تبادل مربیان و متخصصان ، برگزاری نمایشگاههای مشترک و  مطالعات مشترک باستان شناسی  می تواند از جمله زمینه های این همکاری ها باشد..

حسین امامی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این جلسه بر لزوم تبادل مشترک گردشگری بین دو کشور تاکید کرد و گفت: تبادل مسافر بین دفاتر خدمات مسافرتی بین دو کشور و راه اندازی نمایشگاهها،  زمینه ای مناسبی برای همکاری های متقابل دو طرف می باشد.

محمد فتحی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این نشست با اشاره به آثارتاریخی و معماری با ارزش نخجوان، گفت: استان آذربایجان غربی به لحاظ مطالعات باستان شناسی و فنون مرمت به مراتب در سطح بالای علمی قرار داشته و این امر می تواند زمینه همکاری مناسبی بین دو طرف ایجاد کند.

وی اضافه کرد: استادان سنگ تراش ماهری  نیز در نخجوان  وجود دارد که می شود از ظرفیت آنها در مرمت آثار تاریخی استان بهره برد.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی دعوت از کارشناسان، متخصصان و مسئولان نخجوان در همایش ها، نشست های نقد مرمتی، ایجاد تیم های مشترک کاوشهای باستان شناسی و تبادل اشیاء تاریخی موزه ای به صورت امانت بین دو طرف را از دیگر زمینه های همکاری توصیف کرد. 

حسن سپهرفر مسئول حوزه مطالعات مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این جلسه بر  لزوم مد نظر قرار دان مباحث مردم شناختی تاکید کرد و گفت: با توجه به اشتراکات فرهنگی دو طرف می توان با ثبت مشترک بازی های ملی و  رویدادهای فرهنگی با هدف توسعه گردشگری همکاری داشت.
\n

انتهای پیام/

کد خبر 139402082