تاریخ و تداوم زیست در ایران محصول کیمیاگری مردم است

\n

به گزارش میراث آریا(chtn) سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی  در دومین همایش تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع دستی(همای هنر)، ایران را سرزمینی با ویژگی‌های خاص معرفی کرد که یکی از مهمترین این ویژگی‌ها بالقوه بودن همه منابع است.

وی ادامه داد: مردم ایران در طول تاریخ ناگزیر بودند تا منابع بالقوه را به منابع قابل استفاده و بالفعل تبدیل کنند و شرایط زندگی در این سرزمین را محیا سازند.

بهشتی در ادامه مردم ایران را دارای خصوصیت کیمیاگری دانست و گفت: اگر ایرانیان کیمیاگر نبودند امکان زندگی در این سرزمین را پیدا نمی کردند، اگر شاهد این تاریخ و تداوم زیست در  سرزمین ایران هستیم، این محصول کیمیاگری مردم است.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: حفر قنات، تبدیل سرزمین‌های خشک به بهشت، نبوغ در معماری و بیان تفکرات در قالب شعر، کیمیاگری است.

وی با بیان اینکه همه مردمی که در این سرزمین زندگی می کنند کیمیاگر هستند، یادآور شد: این کیمیاگری در گروهی از مردم بیش از دیگران ظهور یافته است و آن هنرمندان هستند.

بهشتی با مقایسه کیمیاگری در افسانه‌ها و کیمیاگری هنرمندان، گفت: کیمیاگران افسانه‌ها مس را به طلا مبدل می‌کنند، اما مگر کاری که هنرمندان می‌کنند و پشم و ابریشم را به فرش تبدیل می کنند تفاوتی با تبدیل مس به طلا دارد.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: باید از کسانی که در روزگار فراموشی، ویژگی‌های فرهنگی و کیستی ما را به یادمان می آورند، یاد کنیم چراکه هنوز کسانی هستند که به کیمیاگری مشهورند.
وی افزود: با حضور این هنرمندان ما به یاد می آوریم که چه کسی هستیم و هویت ما از کجا نشات می گیرد.

\n

انتهای پیام/

کد خبر 1394021421