میراث‌فرهنگی ناملموس میراث تولیدکننده است

میراث فرهنگی ناملموس در واقع یک میراث تولید کننده است.

به گزارش میراث آریا(chtn) فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی در مراسم افتتاح دومین نشست عادی شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس با اشاره به برخی اقدامات این دفتر در حوزه ثبت میراث ناملموس گفت: این میراث بخش مهمی از میراث فرهنگی کشور است، در واقع یک میراث تولیدکننده است. مانند زمانی که حس نیاز انسان به عبادت باعث ایجاد عبادتگاه توسط او می‌شود.

 
فرهاد نظری میراث فرهنگی ناملموس را مسافری دانست که می‌تواند به راحتی جابجا شود و افزود: این در حالی است که میراث فرهنگی ملموس متوقف است و چنین ویژگی را ندارد. پس این میراث سفیر فرهنگی یک کشور و منطقه می‌تواند باشد.

وی اظهار کرد: به دلیل این اهمیت‌ها بسیاری از جوامع با این میراث خود را به جوامع و کشورهای دیگر معرفی می‌کنند.
 
نظری ادامه داد: از طرف میراث فرهنگی ناملموس و کنوانسیون آن با موضوع پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یک کنوانسیون جدید ایجاد شده است که انتظار می‌رود فهم مشترک یا آنچه یونسکو در نظر دارد در بین جوامع در نظر گرفته شود، را مورد توجه قرار دهد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار واژه‌هایی مانند قدمت و تصاحب میراث فرهنگی را باعث ایجاد یک نوع اختلاف نظر یا عقیده بین جوامع دانست و افزود: این موارد باعث می‌شوند به جای رسیدن به آن‌چه مدنظر یونسکو است، از یکدیگر فاصله بگیرند، پس این مرکز می‌تواند نقش زیادی در آگاه کردن جوامع برای پاسداری از میراث ناملموس داشته باشد.
 
وی در ادامه به وجود یک ارتباط تنگاتنگ میان این اداره کل و دفتر منطقه‌ای اشاره کرد و افزود: توانمندسازی و آگاه کردن دستگاه‌های مختلف منجر اتفاقاتی مانند تهیه پرونده ثبت جهانی «کمانچه» می‌شوددر نتیجه همکاری با خانه موسیقی ایران بود، یا از سوی دیگر باعث تهیه کتاب‌هایی شامل کارنامه میراث ناملموس ایران در حوزه استان‌ها می‌شود.

 نشست شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو که از صبح امروز (دوشنبه 14 اردیبهشت) با حضور کشورهای عضو این مرکز در هتل لاله کار خود را آغاز کرده است، تا دو روز دیگر با برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت اعلام وظایف، برخی عملکردها و ارائه‌ی توضیحات به اعضای جدید ادامه می‌یابد. 

انتهای پیام/

کد خبر 139402144