نخستین مجمع خیرین میراث فرهنگی در کشور تشکیل شد

مجمع خیرین میراث فرهنگی برای نخستین بار در کشور در استان  سیستان و بلوچستان تشکیل شد.

به گزارش میراث آریا( chtn) مشتاق گوهری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر گفت: نخستین جلسه مجمع خیرین میراث فرهنگی درزمینه نیکوکاری، سرمایه گذاری در راستای اشتغال زایی و کمک به میراث فرهنگی با حضورمعاون میراث فرهنگی، مدیرکل امور موزه ها، استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی استان و معاونان حوزه های تخصصی و خیرین اقوام مختلف سیستان در برگزار شد.

وی  با بیان اینکه تا کنون چنین انجمن هایی در راستای کمک به میراث فرهنگی در کشور نداشتیم افزود: تشکیل این انجمن با هدف کمک به حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و انجام کاوش های متعدد بوده است.

گوهری ادامه داد: مرمت، احیا و بهره برداری و اشتغال زایی و ایجاد مراکز فرهنگی در راستای کمک به میراث فرهنگی امور قابل توجهی در حوزه میراث فرهنگی هستند، این که با انجام این امر توسط مردم و برای مردم به حفظ و توسعه میراث فرهنگی کشور کمک می شود.

و ی افزود: باید ایده خلاق مجمع خیرین میراث فرهنگی را ارج نهاد به این دلیل که توسعه و حفظ میراث فرهنگی از طریق مردم، هم برای وحدت ملی و هم برای همبستگی و امنیت ملی بسیار مهم است. 

مشتاق گوهری خاطرنشان کرد: در مجمع خیرین میراث فرهنگی بنا براین است که بخاطر تعدد آثار تاریخی فرهنگی در کل کشور و نیز نیاز به اعتبارات به منظور حفظ ، مرمت و کاوش این آثار و کمبود اعتبار در این زمینه انجمن به کمک میراث فرهنگی بیاید.

وی خاطر نشان کرد: همچنین بر اساس مطالبات مردم در سراسر کشور برای مرمت آثار تاریخی فرهنگی منطقه خود که به نوعی نشانه ای از هویت و تمدن قومی آنهاست به این نتیجه رسیدیم که از خود مردم کمک بگیریم.

وی افزود: با توجه به این که مردم به امور خیریه علاقمند هستند دولت می تواند با انجام امور تشویقی از آنها حمایت کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان فقط به افرادی که کمک مالی داشته باشند خیرگفته نمی شود گفت: افرادی که مجموعه ای اهدا می کنند و یا خانه و موزه ای را احداث می کنند نیز خیر محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: مردم هر منطقه آثاری را متعلق به خود می دانند و انتظار دارند که مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه از دولت مدد می خواهند به همین منظور سازمان میراث فرهنگی با کمک و همراهی مردم منطقه اقدام به تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی کرده است.

مدیرکل میرا ث فرهنگی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: وقتی آثار توسط اعتبار خیرین مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت سندهای مکتوب به این افراد داده می شود، همچنین در محل اثر نیز یادداشتی در این  رابطه نصب می شود و  وقتی یک بنا را مرمت می کند به طور حتم بستگان وی اجازه تخریب این اثر را نمی دهند.

وی گفت: انجمن خیرین با اساسنامه مستقل تشکیل جلسه می دهد و زمانی که اعتبارات جمع آوری شد تصمیم گیری می شود که در مورد مرمت، حفاظت و کاوش کدام منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 139403043