32 بنای تاریخی از 19 استان کشور از سوی صندوق احیاء به جهت مرمت و بهره برداری به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می شود این بناها با اخذ مجوز هیئت وزیران و با هدف احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی انجام می پذیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران محمد رضا پوینده سرپرست صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی فرهنگی گفت: براین اساس کاروانسرای گبرآباد و کاروانسرای مرنجاب در استان اصفهان، حمام سالار در استان زنجان، خانه نجفی در استان بوشهر، کاخ ناصرالدین میرزا و نصیرالدوله در استان تهران، کاروانسرای شاه عباسی دامغان، خانه تدین ، خانه طاهریان، کاروانسرای ده نمک، کاروانسرای میاندشت، خانه رجبی و کاروانسرای ایوانکی در استان سمنان، مجموعه کاروانسرای حجت آباد وزیر در استان یزد، خانه امینیان و عمارت شترگلو در استان کرمان، کاروانسرای شاه عباسی لات در استان گیلان، قلعه کنجانچم و قلعه میرغلام هاشمی در استان ایلام، خانه شریف در استان خراسان جنوبی، کاروانسرای مهر و کاروانسرای زعفرانیه در استان خراسان رضوی، کاروانسرای قوام آباد در استان فارس، خانه آقاجان نسب در استان مازندران، کاروانسرای آوه و کاروانسرای دودهک در استان مرکزی، حمام قلعه و حمام محله حاجی دراستان همدان، کاخ شهرستانک در استان البرز، مجموعه ماکو در استان آذربایجان غربی، خانه سوری در استان کشرمانشاه و حمام تنکابنی در استان قزوین از امروز تا دو هفته آتی به مزایده خواهد رفت.

پوینده گفت: این 32 بنای تاریخی برای مدت متوسط 13 ساله به بخش های عمومی و خصوصی واگذار شده و مدت متوسط مرمت این بناها در حدود 13 ماه می باشد که پس از مرمت از سوی بخش خصوصی به بهره برداری خواهد رسید.
مجموع هزینه سرمایه گذاری در این بناها مبلغی در حدود 500 میلیارد ریال می باشد که از سوی بخش خصوصی تامین و هزینه خواهد شد. سرپرست صندوق احیاء گفت: فرآیند واگذاری بناهای تاریخی را مورد بازنگری قرارداده و با تسهیل امور، زمینه جذب هرچه بیشتر سرمایه گذاران را فراهم کرده ایم.

صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی برای واگذاری مجموعه تاریخی خانه‌های «آقاجان نسب» در شهرستان «بابل» در قالب تشریفات قانونی برای سرمایه‌گذاری و واگذاری حق بهره‌برداری این مکان،  فراخوان مزایده داد.

کاربری­ این بنا \"فرهنگی، خدماتی ، پذیرایی\" ، که با طی فرایند حقوقی، فنی، تعیین کاربری و مطالعات توجیه اقتصادی و در نهایت طی روند قانونی کارشناسی رسمی برای واگذاری در قالب تشریفات قانونی مهیا شده است.

مجموعه تاریخی خانه‌های «آقاجان نسب» در محله «برج بن» یکی از محلات قدیمی و اعیان نشین شهر بابل قرار گرفته است. در این محله خانه‌های تاریخی و اعیانی بسیاری وجود داشت که متاسفانه بیشتر آنها امروز تخریب شده و جای خود را به آپارتمان داده‌اند. این خانه جزء معدود خانه‌های تاریخی باقی مانده در این محله است.از سویی «گنجینه بابل» در حیاط این خانه قرار دارد و همنشینی دو سبک معماری قاجاری و پهلوی اول در مکانی به وسعت هزار متر این مجموعه را نسبت به سایر خانه‌های این محله خاص کرده است.

مجموعه مذکور شامل سه خانه جنوبی، شمالی و غربی است.خانه جنوبی که شاه‌نشین این مجموعه است معماری کاملا قاجاری دارد.وجود سه دری و پنج دری‌هایی مزین به شیشه‌های رنگی و ساده، پنجره‌های گره‌چینی، طاقچه‌های گچ کاری شده در تالار آن و بهارخواب که همگی از شاخصه‌های سبک معماری قاجارند همگی گواه این موضوع است.

وجود پله‌های بیرونی،ایوان و ستون‌های پهن که نشان اقتدار و عظمت است در دو ساختمان شمالی و غربی نشان می‌دهد در زمان پهلوی اول الحاقاتی به این دو بنا اضافه شده است.همچنین سقف هر سه بنا از سفال است و مصالح بکار رفته در آن شامل آهک، سفال، گچ و آجر چهار گوش است که کاملا با آب و هوای مرطوب شمال ایران سازگاری دارد و از مصالح دوران قاجار محسوب شود که نمایانگر اصالت قاجاری هر سه بنا است.

خانه قاجاريه آقاجان نسب در سال 1378 توسط ميراث فرهنگي مازندران خريداري شد و در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۶۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1394052522