الزامات و قوانین باید در استانداردسازی هتل‌ها رعایت شود

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وظیفه حاکمیتی در حوزه استانداردسازی هتلها دارد،  اگر می خواهیم در حوزه گردشگری به رشد و توسعه برسیم باید الزامات و قوانین را رعایت کنیم و به مدلهای رایج در دنیا توجه کنیم.


به گزارش میراث آریا(chtn) مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: صنعت گردشگری به دلیل تنوع موضوعات مرتبط ، تنوع جامعه ذینفعان و افرادی که در این حوزه نقش و مشارکت دارند، جایگاه خطیر و حساسی دارد و اگر می خواهیم به اهدافمان در این حوزه دست پیدا کنیم باید بسیاری از مسائل و مشکلات این صنعت را پیگیری کنیم.

\n
وی ادامه داد: قوانین و دستورالعمل‌های جدید باید در این حوزه شکل بگیرد، با عزمی که در دولت و جامعه وجود دارد به نظر می رسد همه به دنبال توسعه و رونق گردشگری هستند.
\n
رحمانی موحد با بیان اینکه در ابتدای کار دولت یازدهم ، 13 محور اصلی برای بخش گردشگری در نظر گرفته شده است، یادآور شد: صنعت گردشگری سه ضلع اصلی متشکل از اقتصاد، فرهنگ و اجتماع دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
\n
وی در پاسخ به این سوال که برنامه های حوزه گردشگری سلامت در چه مرحله این است، توضیح داد: شورایی که با حضور چهار دستگاه اصلی تشکیل شده است جلسات خود را به طور منظم برگزار می کند، همچنین شیوه نامه فعالیت دفاتر و شرکتهایی که در این زمینه فعال بوده اند، پیشتر ابلاغ شده و طی نامه ای به تمامی استانها هم ارسال شده است.

معاون گردشگری اضافه کرد: به دفاتری که در این زمینه فعالیت می کنند 2 ماه مهلت داده شده تا نسبت به اخذ گواهینامه صلاحیت حرفه ای اقدام کنند و پس از پایان این مهلت سفارتخانه های ما برای دفاتری که گواهینامه نداشته باشند روادید گردشگری سلامت صادر نخواهد کرد.

رحمانی موحد یادآور در ادامه به پرسش خبرنگار دنیای سفر در رابطه با فرآیند استانداردسازی هتلها، اینگونه توضیح داد: استانداردسازی یک الزام نظارتی و کیفی است، در رابطه با تاسیسات گردشگری در هتلها و مراکز اقامتی بین راهی طبق یک تفاهم نامه استانداردسازی هتلها واگذار شده است، 25 مورد قرارداد بسته شده و 48 مورد موفق به دریافت گواهینامه شدند.

وی اضافه کرد: در کشور ما نگاه به استانداردسازی متفاوت است در صورتی که این یک نظارت پایه ای و اساسی است و وقتی ما به درجات هتلها اشاره می کنیم باید این اطلاعات واقعی و درست باشد، ما وظیفه حاکمیتی در این حوزه داریم و استانداردسازی هتلها بسیار جدی است، اگر می خواهیم در حوزه گردشگری به رشد و توسعه برسیم باید الزامات و قوانین را رعایت کنیم و به مدلهای رایج در دنیا توجه کنیم.

معاون گردشگری در ادامه این نشست و در پاسخ به این سوال که برای ساماندهی چادرهای مسافرتی چه اقداماتی صورت گرفته است، تصریح کرد: چادر یک وسیله اقامتی است که در فضاهایی از طبیعت و در نوعی از گردشگری مسئولانه مورد استفاده قرار می گیرد، در هیچ جای دنیا اجازه نمی دهند در محدوده شهری و محل تردد افراد، حریم خصوصی ایجاد شود و چادر مسافرتی در کنار دیوار خانه ها و یا در پارکها برپا شود، چراکه اینچادرها نه برای منظر شهری مناسب است و نه برای توسعه گردشگری کشور، چادر باید در کمپ‌ها زده شود که از نظر امنیت، بهداشت، خدمات و سلامت هم امکانات لازم را در اختیار افراد قرار دهد.

وی ادامه داد: محدوده شهری برای گردشگری شهری است و الزامات خودش را دارد، روند اصلاحات در حوزه ساماندهی چادرهای مسافرتی خوب بوده و در شهرهای بسیاری فرآیند این ساماندهی شکل گرفته است.

رحمانی موحد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه تهران تایمز در رابطه با آماده سسازی زیرساختهای گردشگری، گفت: بازارهای هدف با توجه به دارایی‌ها و ظرفیتهای موجود احصاء شده است و 40 کشور در 3 گروه اولویت بندی شده است، با 16 کشوری که در گروه اول قرار دارند پروژه های مشترک آغاز شده است.

معاون گردشگری اضافه کرد: در رابطه با تبلیغات و اطلاع رسانی باید یک برنامه دقیق، جامع و علمی داشته باشیو و همه اجزاء تبلیغات را درنظر بگیریم چراکه اگر تمام اجزاء تبلیغات احصاء نشود دچار ضدتبلیغ می شویم، در این رابطه نمایندگی های اطلاع رسانی ما در 10 کشور فعال شده است و امیدواریم تا پایان سال این تعداد به 25 دفتر افزایش پیدا کند.

وی همچنین به تشکیل کارگروه تورهای خروجی اشاره کرد و گفت: این کارگروه تشکیل شده و موضوعات و مسائل مربوط به این سفرها مورد بررسی قرار گرفته است ، این کارگروه شیوه نامه ای را در آینده نزدیک ابلاغ خواهد کرد و تمامی دفاتر ملزم به رعایت تمامی اجزای آن هستند.

رحمانی موحد اضافه کرد: فرهنگ سازی و ایجاد گردشگری پایدار یکی دیگر از موضوعاتی است که در معاونت گردشگری دنبال می شود، راهنمایان به عنوان حلقه اصلی زنجیره سفر باید همراهی لازم را در این رابطه داشته باشند چراکه راهنما در بحث گردشگری پایدار نقش مهمی دارد.

معاون گردشگری تاکید کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در گردشگری و به ویژه گردشگری پایدار نقش اصلی را دارد، فرهنگ میهمان نوازی جامعه میزبان است و خوشبختانه شاخص اصلی مردم کشور ما مهمان نوازی است که در تمامی نقاط کشورمان این فصل مشترک وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه آموزش پایه باید مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: ما نیازمند این هستیم که آموزش و پرورش در این حوزه جدی باشد.

رحمانی موحد همچنین در رابطه با مراحل صدور ویزای الکترونیک، گفت: براساس مصوبه دولت، وزارت امور خارجه موظف شده است بسترهای لازم برای صدور ویزای الکترونیک را ظرف یک سال فراهم کند.

\n

انتهای پیام/

کد خبر 1394060112