اعتبارات میراث‌فرهنگی پاسخگوی نیازهای این حوزه نیست

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور گفت: اعتبارات میراث فرهنگی پاسخگوی نیازهای این حوزه نیست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی، اسدالله درویش امیری معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری کشور به همراه میرگلوبیات نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی ، بهاروند فرماندار ساوه وکردی فرماندار زرندیه از آثار تاریخی ساوه از جمله مسجد جامع، مسجد سرخ، موزه چارسوق بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آثار تاریخی شهر هزار ساله ساوه قرار گرفت.

 درویش امیری در  حاشیه بازدید از آثار تاریخی ساوه گفت: در خصوص اعتبارات میراث فرهنگی برای احیا، مرمت و بازسازی آثار تاریخی با کمبود شدید مواجه هستیم به طوری که پاسخگوی نیازهای این حوزه نیست.

وی با بیان اینکه در گذشته برای صیانت و نگهداری از آثار تاریخی کوتاهی‌هایی صورت گرفته است، اظهار کرد: این آثار هم‌اکنون در اختیار ما قرار گرفته است و باید با مشارکت همگانی از آنها صیانت کنیم.

به گفته وی رفع کمبود اعتبارات مرمت و بازسازی میراث فرهنگی مشارکت مردمی را می‌طلبد تا مطابق برنامه ششم که مردم‌محور تعریف شده است، آثار تاریخی و میراث ارزشمند کشورمان را به کمک مردم صیانت کنیم.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری کشور در خصوص اعتبارات ماده 180 که در اختیارات نمایندگان است نیز گفت: سرجمع این اعتبارات نیز بسیار ناچیز است و عددی نیست که بتوان بر روی آن حساب باز کرد.

به گفته وی به دلیل نبود اعتبارات لازم گنبد سلطانیه که به عنوان شاهکار معماری ایرانی است و بزرگترین گنبد خشتی ایران و جزو سه گنبد خشتی جهان بوده و دارای شناسنامه معتبر است، مدت 30 سال است که زیر داربست پنهان شده و اعتباری برای مرمت آن و رهایی این اثر ارزشمند تاریخی از داربست وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس نمی‌تواند برای صیانت از آثار تاریخی اعتبارات اختصاصی منظور کند، افزود: آنچه دولت در قالب لایحه به مجلس ارائه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند توسط قوه مقننه تصویب می‌شود و بودجه مازادی نمی‌توان اختصاص داد.
به گفته وی آثار تاریخی گنجینه ملت ما، سرمایه فرهنگی کشور و سندی برای هویت‌بخشی به تاریخ ملت ایران است و مشارکت مردمی می‌تواند در حفظ صحیح این آثار موثر واقع شود.

درویش امیری هدف از سفر به ساوه را بازدید از آثار تاریخی این شهرستان به دعوت نماینده مردم ساوه و زرندیه دانست و افزود: در بازدیدی که از مسجد جامع به عمل آمد مشخص شد که خشک کردن و سبک‌سازی پشت‌بام آن ضروری است و اعتبار پیش بینی‌شده برای آن حدود 10 میلیارد ریال است که بخشی از طریق اعتبارات استانی و مابقی نیز از طریق اعتبارات سازمان میراث فرهنگی تامین خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به بازدید اخیر معاون میراث فرهنگی کشور از آثار باستانی و تاریخی ساوه گفت: دغدغه مجموعه میراث فرهنگی صیانت و حراست از این بناهای تاریخی مخصوصا مسجد جامع ساوه به عنوان یک اثر فاخر و ارزشمند تاریخی و فرهنگی این منطقه است و بازدیدهای مقامات این سازمان از این آثار نشانگر اهمیتی است که برای آنها قائل هستیم. قطعا با همفکری و هم‌اندیشی اقدامات سازنده‌ای برای حفظ این آثار انجام خواهیم داد.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری کشور دربخش دیگری از سخنانش گفت: تنها 44 اداره میراث فرهنگی در شهرستان‌های کل کشور فعالیت دارند. از مجموع 486 شهرستان کل کشور علاوه بر 44 اداره مستقر، 300 نمایندگی میراث فرهنگی نیز فعالیت دارد و در مابقی شهرها حضور نداریم. \"اسدالله درویش امیری\" بیان کرد: میراث فرهنگی برخلاف اداراتی نظیر جهاد کشاورزی که در دورترین نقاط تقسیمات کشوری حضور دارند، اداره یا نمایندگی نداشته و این در حالی است که ما در بسیاری از نقاط کشورمان شاهد وجود آثار تاریخی و اماکن گردشگری و رونق صنایع دستی هستیم.

به گفته وی بعد از ادغام میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک دوره بهم‌ریختگی نظام اداری را شاهد بودیم و اقدام لازم برای چینش ساختار در گذشته انجام نشد.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری کشور در ادامه با بیان اقداماتی که در دولت یازدهم برای ساماندهی ساختار اداری این سازمان انجام شده است، گفت: ما این ساختار را در سازمان خودمان تعریف کردیم و رایزنی‌هایی با سازمان مدیریت داشتیم و توافقاتی هم صورت گرفته است.

به گفته وی نتیجه این توافقات استقرار اداره میراث فرهنگی جدید در 80 شهرستان و 84 نمایندگی در کل کشور و تامین نیروی انسانی برای ادارات به استعداد پنج نفر است، برای نمایندگی ها نیز دو نفر مقرر شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر  ظرفیت‌های موجود داخل سازمان اعم از نیروی انسانی، مکان‌های اداری و ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را جمع‌بندی می‌کنیم تا با تجهیز آنها ارتقا از نمایندگی به اداره را انجام دهیم.

درویش امیری درخصوص استقرار ادارات در شهرهای استان مرکزی نیز گفت: استقرار اداره میراث فرهنگی در شهرستان تفرش از جمله توافقات انجام شده است و برای شهرستان زرندیه نیز که از این استعداد و ظرفیت برخوردار است، در نخستین جلسه موضوع مطرح خواهد شد و اقدام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: استقرار ادارات بر مبنای امتیازاتی است که نتیجه بررسی شاخص‌هایی نظیر میزان جمعیت ساکن در منطقه، تعداد آثار تاریخی موجود و اماکن گردشگری است و قطعا با رسیدن به این شاخص‌ها ادارات میراث فرهنگی در آن نقاط مستقر می‌شوند.

وی با بیان اینکه در مورد ساختار مجموعه میراث فرهنگی در گذشته اجحاف شده است، افزود: باید همزمان با ادغام مجموعه‌های وابسته به این سازمان بر مبنای تقسیمات کشوری، استقرار ادارات عملیاتی می شد.
درویش امیری با اشاره به وجود آثار فاخر تاریخی در شهرستان ساوه نیز گفت: مسجد جامع ساوه گنجینه هنر معماری هنرمندان این مرز و بوم است و برای صیانت از آن تلاش خواهیم کرد.

مرمت آثار تاریخی باید با نظر کارشناسی سازمان میراث فرهنگی انجام شود
شهلا میرگلوبیات نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید معاون پارلمانی میراث فرهنگی از آثار تاریخی و میراث فرهنگی ساوه - افزود: هرگونه مرمت و بازسازی آثار تاریخی باید با نظر کارشناسی و مدیریت علمی میراث فرهنگی کشور صورت گیرد.

وی  اظهار کرد: برون‌رفت از وضعیت تخریب آثار تاریخی باید از طریق پیمانکارانی انجام شود که گرید مرمت داشته و مورد تایید کارشناسان میراث فرهنگی باشند. نباید با اقدامات خودسرانه برخی این آثار به تسریع در نابودی آثار ارزشمند تاریخی دامن بزنیم.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت با اشاره به برخورداری ساوه از بیش از 400 اثر ثبت شده تاریخی گفت: شهرستان ساوه علیرغم برخورداری از این حجم اثر تاریخی متاسفانه سهم ناچیزی از اعتبارات مربوط به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی را دریافت می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و مردم به منظور صیانت از آثار تاریخی تصریح کرد: نباید از اعتبارات مجموعه میراث فرهنگی توقع معجزه داشته باشیم بلکه با همین اعتبارات اندک که محدودیت نیز دارد نگهداری از این آثار را در قالب یک کار تیمی انجام دهیم.

میرگلوبیات با تاکید بر تشکیل کمیته صیانت از آثار فرهنگی در شهرستان گفت: تشکیل این کمیته و اختصاص اعتبارات ملی و حمایت مدیران استانی می‌تواند علاوه بر تقویت حس نگهداری و حفظ این آثار، این مناطق را به یکی از نقاط مطلوب در حوزه گردشگری تبدیل کند.

وی بیان کرد: قطعا حفظ آثار تاریخی میزان حضور گردشگران را در شهرستان تقویت کرده و با معرفی درست این آثار صنعت گردشگری رونق گرفته و به نفع اقتصاد این منطقه است.

به گفته وی بناهای تاریخی ساوه نظیر مسجد هزار ساله جامع این شهر هویت تاریخی و تمدن کهن این منطقه است و وظیفه همه ما امانتداری از این میراث ارزشمند و تحویل آن به آیندگان است.

میرگلوبیات با بیان اینکه از جمله ارکان اقتصاد بدون نفت، صنعت گردشگری است، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت آثار تاریخی و باستانی به عنوان هویت دینی و ارزشی یک کشور استفاده کرده و صنعت گردشگری را رونق بخشید.

انتهای پیام/

کد خبر 1394061811