خانه سلیمی یزد نیز ثبت ملی شد

خانه قجری سلیمی یزد واقع در میدان امیرچقماق، کوچه علاقبند، دربند کاشی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش روابط عمومی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد در خصوص این بنای تاریخی گفت: باتوجه به سبک معماری قدمت این بنا  به دوران قاجار باز می گردد و نام آن متاثر از نام مالک قبلی بنا است.

محسن ذاکری نیا اظهار داشت: خانه سلیمی یکی از بناهای ارزشمند و همجوار با مجموعه امیر چخماق می باشد. این بنا دارای دو حیاط مرکزی که به ترتیب حیاط اول دو ورودی در ضلع غربی و جنوبی که ورودی ضلع جنوب مسدود شده است و حیاط دوم دارای یک ورودی در ضلع شرقی است.

وی افزود: حیاط اول، دارای پلان چهارضلعی و در دو طبقه می باشد که ورودی اصلی حیاط اول در ضلع غربی قرار بنا دارد و ورودی دیگر در ضلع جنوبی می باشد.پس از ورودی اصلی حیاط اول یک هشتی قرار دارد که روی سقف آن یک نورگیر مشاهده می شود.پوشش سقف این هشتی طاق های هلالی می باشد. در سمت شرق این هشتی یک راهرو قرار دارد که موجب ارتباط هشتی با ایوان جبهه جنوبی و حیاط مرکزی می شود و پوشش سقف این راهرو خونچه پوش تخت می باشد. بخش اصلی این بنا در جبهه جنوبی قرار دارد که یک ایوان بزرگ با پوشش سقف ضربی با طاق های هلالی است. داخل ایوان فضایی است که مربوط به زیر بادگیر بوده که هم اکنون تخریب شده است. در طرفین این ایوان دو اتاق در طبقه اول قرار دارد که توسط راهروهایی به طبقه همکف ارتباط دارند.در جبهه غربی این حیاط سه اتاق دو دری قرار دارد که دو راهرو در طرفین اتاق دو دری وسط قرار دارد که موجب ارتباط با اتاق های دودری طبقه اول می شود. در جبهه شمالی این حیاط یک اتاق سه دری قرار دارد و راهروهایی طرفین این اتاق قرار دارند که به اتاق های طبقه اول راه دارد و پوشش سقف این راهروها کلیل می باشد و زیر این اتاق سه دری یک دستگاه پله برای ورود به زیرزمین قرار دارد. جبهه شرقی این حیاط که مشترک با حیاط دوم می باشد یک ایوان قرار دارد که این ایوان موجب ارتباط حیاط اول و دوم می شود و پوشش سقف این ایوان کلیل و دارای تزئینات گچ بری و قطار بندی می باشد . همچنین درب ورودی سرداب در این جبهه قرار دارد.

حیاط دوم نیز دارای پلان چهار ضلعی و در دو طبقه می باشد. این حیاط با توجه به تزئینات و سبک معماری آن دارای قدمت بیشتر است و دارای یک ورودی در ضلع شرقی است که این ورودی به وسیله یک راهرو به هشتی و حیاط مرکزی متصل می شود. در جبهه جنوبی این حیاط یک ایوان قرار دارد که پوشش سقف این ایوان کلیل است و در داخل این ایوان فضایی برای بادگیری که روی آن قرار دارد می باشد. در طرفین این ایوان راهروهایی با پوشش سقف خونچه پوش قرار دارد که موجب ارتباط با اتاق های بالا می شود. در جبهه غربی این حیاط دو اتاق سه دری در طرفین ایوان مشترک دو حیاط قرار دارد و همچنین راهروهایی که موجب ارتباط با اتاق های بالا میشود. در جبهه شمالی این حیاط یک ایوان قرار دارد که پوشش سقف آن ضربی یا قوس های هلالی می باشد. همچنین یک اتاق سه دری در کنار این ایوان قرار دارد. مصالح به کار رفته در این بنا خشت و آجر و ملات گل و گچ می باشد و این بنا دارای تزئینات گچبری در حیاط مرکزی و قطاربندی در ایوان مشترک بین دو حیاط است.

وی افزود: ارزش تاریخی این بنا با توجه به نوع تزئینات آن است.و ویژگی دیگر آن همجواری با مجموعه امیرچخماق می باشد که به شماره 2416 به  ثبت آثارملی کشوررسیده است.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: به دلیل اینکه بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد می باشد حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.

گفتنی است این اثر تاریخی در شهریور ماه سال جاری به شماره 31313 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

\n

انتهای پیام/

کد خبر 1394061815