مرمت بیش از صد خانه تاریخی یزد

بیش از 100 خانه تاریخی استان تا پایان تابستان امسال مرمت می شود.

به گزارش روابط عمومی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل با اشاره به خبر مرمت خانه های تاریخی استان اظهار داشت: خانه های قدیمی یزد، جزء جدا نشدنی بافت تاریخی استان بوده که با توجه به ارزش تاریخی و فرهنگی این آثار نیاز به حفظ و مرمت آن ها وجود دارد. این خانه ها که به جا مانده از دوره های مختلف تاریخی اعم از صفویه، قاجاریه، پهلوی و .. می باشد، هر یک بخشی از میراث گرانبهای این مرز و بوم است و مانند اغلب خانه های کویری دارای نقشه هایی با حیاط مرکزی و 3 یا 4 جهت ساخت هستند. عناصر ویژه معماری این خانه ها، که می توان از آنها به عنوان گنجینه های تاریخی و هنری استان نام برد، اعم از حیاط بیرونی، حیاط درونی، تالار، بادگیر، فضاهای زمستانی و تابستانی، هشتی و غیره می باشد. در ساخت خانه های تاریخی یزد، عمدتاً از خشت، گل، آجر و گچ استفاده شده است و در نمونه هایی دارای تزیینات خاص نیز است.

ذاکری نیا در ادامه عنوان کرد: عملیات مرمت و ساماندهی بیش از یکصد خانه در بافت تاریخی استان یزد، که در سال گذشته با مشارکت 50 درصدی دولت و بخش خصوصی آغاز شده، در حال انجام و رو به پایان است. 

لازم به ذکر است اعتبار تخصیص داده شده از سوی دولت برای عملیات مرمتی این بناها بالغ بر دو میلیارد تومان است و اهم آیتم های مرمتی در نظر گرفته شده در برنامه مرمتی این خانه های تاریخی شامل زیربندی و استحکام بخشی پایه ها، اجرای پوشش سقف، سبک سازی و آجرفرش پشت بام، اجرای نمای جداره های داخلی و بیرونی، کف سازی فضاهای داخلی و حیاط، ازاره چینی پای دیوارها و غیره است.

\n
\n

انتهای پیام/

کد خبر 1394062411