شهرود امیرانتخابی-  سازمان جهانی گردشگری در روز 27 سپتامبر 1947 در اجلاس مادرید این روز را به عنوان روز جهانی گردشگری اعلام کرد و  از آن تاریخ به بعد هر ساله در کشورهای مختلف جهان، به ویژه کشورهای پیشتاز در جذب توریسم مراسم و جشن‌های مناسب روز جهانی گردشگری در راستای توسعه و ترویج آن برپا می‌گردد. در کشور ما نیز طی 50 سال اخیر روز جهانی گردشگری مورد توجه قرار گرفته و در این روز اغلب ضمن اجرای مراسم‌ ویژه، اهمیت و کمبودهای صنعت گردشگری نیز بر زبان سخنرانان جاری می‌شود که در شرایط زمانی پیش و پس از انقلاب اسلامی حاکی از اهمیت این صنعت (گردشگری) البته با افت و خیزهای ناشی از تحولات اجتماعی همراه بوده است.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 1382 - پس از ادغام سازمان میراث فرهنگی و  سازمان ایرانگردی و جهانگردی - در راستای ترویج و توسعه گردشگری و تأثیر هرچه بیشتر اهمیت فرهنگی و اقتصادی آن بر زندگی مردم کشور در ادامه روز جهانی گردشگری آنرا به \"هفته گردشگری\" ارتقاء داده و هر ساله با تشکیل ستادهای هفته گردشگری در استانهای کشور به این مهم پرداخته است.
در طول هفته گردشگری، در امتداد مراسم و جشن‌های مختلف سخنرانی‌ها، مقاله‌ها و اظهار نظرهای افراد صاحب صلاحیت رسانه‌ های مختلف اعم از چاپی، صوتی، تصویری و دنیای مجازی مملو از ابراز نظرهای کارشناسانه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی در اهمیت توسعه گردشگری و تأثیر مستقیم آن بر رواج کسب وکار در کشور و حتی جایگزین بی‌رقیب صنعت ملی ایران یعنی صنعت نفت قلمداد می‌شود که همه این اظهارنظرها در جای خود ارزشمند و موجب روشنگری ملی می‌شود.
مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی علاقمند است در راستای اهداف و وظایف خود با گرامی داشتن روز جهانی گردشگری و هفته گردشگری به عموم هم میهنان گرامی، استادان و مدرسان ارجمند، دانشجویان عزیز و سایر همکاران مؤسسه در سراسر کشور شادباش گفته ، بهبودی و توفیق هر چه بیشتر در انجام وظایف محوله که یکی از عوامل مهم زیر ساخت‌های صنعت گردشگری یعنی بخش آموزش آنرا به دوش می‌کشند، از خداوند متعال مسئلت می نماید.
توسعه گردشگری در کشور با عنایت به محاسن و مزایای همه جانبه آن نیازمند زیر ساخت‌هائی است که بدون آن تصور کارکرد و توسعه آن در حد محال می‌باشد. این زیرساخت‌ها به ترتیب اهمیت از نظر کارشناسان عبارتند از: سرمایه، امکانات و نیروی انسانی. که این آخری یعنی نیروی انسانی بدون صفت \"ماهر\" معنای خود را از دست  می‌دهد. صفت گردشگری هم اکنون لشگری از نیروی انسانی ماهر را به همراه دارد که با عنایت به افزایش صدرصدی رشد آن در دوره استقرار دولت تدبیر و امید نیازمند نیروهای ماهر جدید در این عرصه و کارزار کار و تلاش می‌باشد.
سهم این مؤسسه از اجرای این وظیفه ملی آماده سازی جوانان مستعد و آماده و پر انرژی در رده‌های تخصصی و حرفه‌ای و تربیت آنها در چهار چوب مراکز و دانشکده‌های علمی-کاربردی زیر مجموعه مؤسسه است که هم اکنون تعدا آنها به 25 واحد (19 دولتی و 6 غیر دولتی) رسیده است.
در سال تحصیلی جاری بیش از 200 رشته محل تخصصی در مقاطع کاردانی و کارشناسی که حدود 3/1 آن مستقیماً در زمینه‌های مربوط به گردشگری و 3/2 دیگر آن در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی می‌باشد که به صورت غیر مستقیم به صنعت گردشگری وابسته است و در مراکز آموزش 25 گانه این مؤسسه به صورت فعال و در خدمت تربیت جوانان مستعد و علاقمند اجرا می‌گردد.
در زمینه آموزش‌های تخصصی حرفه‌ای و مهارت‌های عالی آموزشی این مؤسسه طی یک سال گذشته این مؤسسه تدوین بیش از 50 کتابچه سرفصل‌های دروس تخصصی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و همچنین دوره‌های کوتاه مدت تک درس و تک پودمان در کمیته‌های تخصصی برنامه‌ریزی خود با همکاری مراکز آموزش زیرمجموعه دردست اقدام داشته که بیش از 3/1 آنها به تصویب شورای برنامه ریزی دانشگاه جامع علمی-کاربردی رسیده است.
در پایان جا دارد ضمن تبریک روز جهانی گردشگری و هفته گردشگری به معاونت محترم ریاست جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جناب آقای سلطانی‌فر و همکاران ارجمند ایشان از همه مساعدتها و همکاری‌های انجام شده در راستای رسیدن به اهداف و وظایف این مؤسسه، سپاس ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1394070427