حمام قدیمی دربند میرزای شهرستان تفت مرمت شد

فاز نخست مرمت حمام قدیمی واقع در محله دربند میرزای شهرستان تفت با اعتباری بالغ بر یکصد و پنجاه میلیون ریال مرمت و بازسازی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان تفت ضمن اعلام اين خبر گفت: این حمام قدیمی در محله دربند میرزای تفت و در مجاورت حسینیه و مسجدی به همین نام واقع شده که فاز نخست مرمت آن با مشارکت اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان با اعتباری بالغ بر یکصد و پنجاه میلیون ریال مرمت و بازسازی شد.

مهدی جمالیان در ادامه عنوان کرد: مرمت و آجر فرش پشت بام، مرمت و استحکام بخشی دیوارهای اطراف حمام، مرمت نمای سردر ورودی حمام و مرمت تزئینات کاربندی گچی سربینه از جمله اقدامات مرمتی انجام شده بر روی این بنای تاریخی است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: حمام دربند میزرا مشتمل به دو حمام کوچک و بزرگ است. حمام از سطح تراز کوچه در ارتفاع پایین تری ساخته شده است که این ویژگی حمام های قدیمی است که هم از اتلاف گرما و هدر رفتن انرژی جلوگیری میکند و هم استفاده از آب برای استحمام آسانتر و راحتتر صورت می گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه مصالح اصلی به کار رفته در بنا آجر و ملات ساروج است، گفت: حمام بزرگ دربند میرزا دارای دو سربینه است که یکی بیشتر در فصل تابستان و دیگری در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گرفته است. سربینه ای که بیشتر در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گرفته و البته برای رسیدن به صحن حمام ناگزیر باید از آن عبور کرد 8 ضلعی است که در این اضلاع غرفه هایی ایجاد شده است و استفاده کنندگان رخت و لباس خود را در این قسمت می گذاشته اند. سقف تمامی غرفه ها و سردر ورودی و خروجی این سربینه دارای تزئینات کاربندی گچی است، در وسط سربینه هم حوضی ساخته شده است.

راهرویی سربینه تابستانی حمام را به سربینه زمستانی آن وصل می کند. سربینه دومی دارای پلان مستطیل شکل با سقف کجاوه ای و به صورت طاق و تویزه است و پس از آن صحن اصلی حمام که جهت شست و شوی بدن مورد استفاده قرار می گرفته است. صحن مذکور به صورت 8 ضلعی است که در اضلاع آن خزینه، اتاق دوش، غرفه و حوض ساخته شده است. بر روی پشت بام انباری برای حمام ساخته شده است.

ورودی حمام کوچک دربند میرزا بر روی پشت بام آن واقع است که دسترسی به آن هم از طریق کوچه ضلع جنوبی و هم کوچه ضلع غربی (در اصلی حمام) امکان پذیر است.

لازم به ذکر است  این حمام از بناهای دوره قاجاریه بوده و با شماره 12356در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1394081724