داوري مهر اصالت صنايع دستي استان هاي شرق و شمال شرق كشور آغاز شد

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي از آغاز سومين دوره داوري مهر اصالت صنايع دستي و هنرهاي سنتي استان هاي شرق و شمال شرق كشور به ميزباني اين اداره كل در مشهد مقدس خبر داد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، حسين زارع صفت با اعلام اين خبر افزود: اين دوره از داوري با حضور داوران و كارشناسان حوزه صنايع دستي و هنرهاي سنتي پيش از ظهر امروز در موزه بزرگ خراسان آغاز شد.

وي گفت: در اين دوره از داوري آثار مربوط به پنج استان كشور از جمله، سيستان وبلوچستان، كرمان، خراسان شمالي، خراسان جنوبي و خراسان رضوي مورد داوري قرار خواهد گرفت.

زارع صفت افزود: داوران 500 اثر از پنج استان شرق و شمال شرق كشور را مورد بررسي و داوري قرار خواهند داد و در پايان آثار برتر موفق به دريافت نشان ملي مرغوبيت صنايع دستي (مهر اصالت) خواهند شد.

مُهر اصالت یونسکو، گواهینامه‌ای است که از طرف دفاتر منطقه‌یی یونسکو به موضوعات صنایع دستی اصیل و با کیفیت هنرمندان و صنعتگران تعلق می‌گیرد.

آثاری در داوری یونسکو موفق به دریافت مهر اصالت می‌شوند که مزایای اصالت (نشان‌دهنده‌ی هویت فرهنگی و ملی هنرهای سنتی کشور)، خلاقیت (طرح، روش تولید و مواد اولیه)، قابلیت بازیافت (از مواد اولیه‌ی طبیعی تهیه شده باشند)، قابلیت عرضه در بازار بین‌المللی، قیمت مناسب، رعایت حقوق انسانی، عدالت‌محوری و استاندارد مکان تولید، برتری و مزیت براساس معیارهای تکنیکی و مواد به‌کار رفته، قابلیت تولید به مقدار زیاد، کیفیت، کاربرد در زندگی روزمره و نوآوری‌ محصول را داشته باشند.

گفتني است، تا كنون هفت اثر از استان خراسان رضوي موفق به دريافت مهر اصالت جهاني يونسكو و 43 اثر موفق به دريافت مهر ملي اصالت از يونسكو شده اند.

سومين دوره داوري مهر اصالت يونسكو آثار صنايع دستي از 23 لغايت 25 آذرماه جاري در مشهد مقدس در حال برگزاري است.

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 1394092312