در مرحله عملیات اجرایی مطالعات و کاوش های باستان شناسی درمحدوده سد ها نظارت سازمان میراث فرهنگی بر روند عملیات حفظ شده و زمانیکه یافته هایی تاریخی به دست آید کنترل دقیق صورت گرفته و مجوز نهایی برای مرحله آبگیری و بهره برداری طرح ها صادر و به مرحله پایانی می رسد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،عیسی بزرگ زاده معاونت فنی و پژوهش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران  این مطلب را در همایش پژوهش های باستان شناسی حوضه آبگیر سد سیمره اعلام کرد و افزود:استان ایلام با وجود این که از تمدنی تاریخی و منابع غنی و سرشار طبیعی برخوردار است ولی  جزو محروم ترین استان های کشور بشمار می رود .

او افزود:پیوستگی با منطقه مساعد جلگه خوزستان و بین النهرین و تشکیل هلال حاصلخیر نقشی را برای این ناحیه رقم زده که بیش از سایر مناطق کشور در معرض تحولات تاریخی قرار گرفته است از سوی دیگر ، کرامت و بزرگ منشی مردمان این سرزمین آن را مزین به لقب \"کشور طلوع خوردشید \"ساخته است .

وی مهم ترین و پرآب ترین رودخانه ایلام را سیمره اعلام کرد که اسم قدیم آن \"اوکنو\"یا \"اوقنو\"و نزد یونانیان \"کواسپس \"یا خئوپس بوده و سرچشمه این رودخانه دامنه های غربی کوه الوند در استان همدان و منطقه نهاوند است .

به گفته بزرگ زاده ،تاریخی بزرگ و پر حماسه ، منابع سرشار نفت و گاز و رودخانه های پرآبی که در سراسر این استان جاری است ویژگی های ممتازی به این استان بخشیده که آن را از ُسایر مناطق کشور متمایز می سازد بنابراین نگاه ما به این منطقه نگاهی راهبردی است و وظیفه ما در این استان وظیفه ویژه است .

او با اشاره به اینکه مواجهه با موضوعات میراث فرهنگی و باستان شناسی در طرح های شرکت آب و نیرو با گام های متعدی صورت می پذیرد تصریح کرد :در گام اول که مربوط به شناخت می شود همزمان با امکان سنجی و پتانسیل یابی طرح های عمرانی ، مشاور منتخب با استفاده از منابع و مدارک رسمی موثق و قابل اعتماد از قبیل گزارش های باستان شناسی ، مقالات ،کتب و منابع علمی موجود در مراکز اسناد و کتابخانه های معتبر و استعلام از نهادهای ذی ربط اطلاعات کلی وضعیت میراث فرهنگی را در قالب بررسی های میدانی ، جمع آوری و گزارش اولیه را ارایه می کند .

به گفته وی ، در این مرحله به ویژه آن دسته از آثار باستانی و تاریخی که در فهرست آثارملی به ثبت رسیده است شناسایی و در نقشه های مربوط جانمایی می شوند تا حتی المقدور به هنگام تدوین سیاست های اجرایی کمتر تحت تأثیر احتمالی پروژه ها قرار گیرند .

معاون فنی و پژوهش آب و نیرو در ادامه تصریح کرد که در گام بعدی مشخصات دقیق طرح های مطالعاتی به انضمام نقشه ها و اسناد و اطلاعات موجود به پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ارایه می شود و پس از انعقاد قراردادی تحت عنوان \"بررسی و شناسایی باستان شناسی\"تیم تخصصی پژوهشکده باستان شناسی بر اساس استانداردهای رایج در پژوهش های باستان شناختی اقدام به بررسی و شناسایی آثار باستانی محدوده مطالعاتی کرده و پس از اتمام گزارش هایی آن را به شرکت ارایه می دهد .

بزرگ زاده با بیان اینکه در گام سوم پس از انعقاد قرارداد تیم های اعزامی از سوی پژوهشکده باستان شناسی عملیات کاوش و نجات بخشی در مکان های از پیش تعیین شده را انجام می دهند افزود:کاوش های گسترده ، گمانه های آزمایشی و لایه نگاری و در صورت نیاز انتقال و جابجایی و یا مرمت و حفاظت در محل از جمله اقداماتی هستند که در این مرحله انجام می گیرد .

او گفت :در طول مراحل مختلف طرح ، بویژه در مرحله عملیات اجرایی ، نظارت سازمان میراث فرهنگی بر روند عملیات حفظ شده و در هر وضعیتی که موضوعیت پیدا کند و یا یافته هایی تاریخی به دست آید کنترل دقیق صورت می گیرد و تحت نظر سازمان میراث فرهنگی اقدامات مربوطه انجام و در نهایت مجوز نهایی برای مرحله آبگیری و بهره برداری طرح ها صادر و متعاقب آن طرح به مرحله پایانی می رسد .

بزرگ زاده اظهار داشت :پژوهش های میراث فرهنگی و باستان شناسی طرح های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با حساسیت و دقت نظر خاصی در راستای حفظ و حراست از میراث معنوی و فرهنگی کشور و طی مراحل و فرآیند مصوب ، تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی و باستان شناسی انجام می گردد .

او برگزاری این همایش را فرصت مغتمی دانست که موضوعات و مسائل میراث فرهنگی و باستان شناسی باردیگر مورد توجه قرار گیرد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1394100116