سازمان میراث فرهنگی میزبان نمایشگاهی از آثار گروه هنری نمد

گروه هنری نمد با ایجاد تغییر در کاربری نمد به تولید محصولات جدیدی در حوزه صنایع دستی و به روز آوری این هنر که در حال فراموشی بود پرداختند.
به گزارش میراث آریا(chtn)؛ فاطمه غفاری مدیر گروه هنری نمد با اشاره بر این مطلب که قصد داشتیم از نمد در کاربری های دیگری به جز زیرانداز استفاده کنیم تا این هنر در حال منسوخ شدن را با تولید محصولاتی مانند کیف،کوسن، جامدادی، کیف دستی، زیر اندازو... احیا کنیم.
وی افزود: وقتی دیدیم مردم از کیف ها، کوسن، جامدادی و زیراندازو... استقبال بیشتری می کنند کار خود را بر روی این کالاها و محصولات متمرکز کردیم.
غفاری ادامه داد: گروه ما یک مجموعه 7 نفره است که هر فردی در این گروه کاری را برعهده دارد به نوعی ما یک مجموعه تجاری کوچک راه اندازی کرده ایم.
وی با اشاره بر تنوع آثار و بالا بودن کیفیت کارها گفت: سه محصول ما با نام های فرش(باغ آینه)، کوسن ( باغ آینه) و کیف چوغا موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شدند و به دلیل امتیاز بالا برای شرکت در برنامه مهر اصالت یونسکو نیز برگزیده شدند.
وی در ادامه یاد آور شد: با توجه به مشکلات اولیه نمد در پشم و رنگرزی هنوز موفق به تولید محصولاتی با کیفیت جهانی نشده ایم که البته در صدد برطرف کردن آن هستیم و ترجیحمی دهیم با برطرف شدن این مشکلات با قدرتی مضاعف وارد بازارهای جهانی شویم.
غفاری در زمینه مواد اولیه و چگونگی تهیه آن گفت: مواد اولیه نمد پشم خالص گوسفند، بدون هیچ الیاف دیگری است که آنرا با مواد طبیعی و گیاهی به رنگ های گوناگون در می آورند.
وی با اشاره بر این مطلب که استاندارهای لازم برای کالاهای دست دوز نمدی را گروه هنری نمد برای سازمان فنی و حرفه ای تدوین کرده است افزود: این از افتخارات این گروه هنری است که با اتکا بر ذوق هنر بتوانند هنر اصیل ایرانی را احیا کرده و به همگان معرفی کنند.
مدیر گروه هنری نمد تصریح کرد: مخاطبان این هنر به تولیدات جدید واکنش بسیار مثبتی دارند، اما چون قدرت خرید پایین است استقبال کم می شود، ما در استان های مختلف در نمایشگاه هایی شرکت داشته ایم و به همین منظور واکنش مخاطبان را به خوبی درک می کنیم.
وی تاکید کرد: جذابیت نمد برای من به خاطر طبیعی بودن و قابل بازیافت بودن آن است، تولید بسیار ساده ای است به این معنی که از یک ماده اولیه بسیار ساده تولید می شود و به خاطر آن هیچ حیوان یا گیاهی بی دلیل از بین نمی رود. احساس نمد بسیار مثبت است به این دلیل که از طبیعت بسیار ساده به دست آمده و بسیار ساده نیز به طبیعت بازمی گردد.
وی در پایان افزود: از معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمال تشکر را دارم که با ایجاد زمینه و فضای مناسب باعث شناخته شدن هنرهای اصیل ایرانی می شوند. برگزاری این نمایشگاه در سازمان میراث فرهنگی تجربه خوب و موثری برای گروه هنری نمد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 139410288