طرح ملی' نوروز بازار' در گیلان اجرا می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان ، از اجرای طرح ملی نوروز بازار بمناسبت نوروز 95 در استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان، رضا علیزاده در تشریح خبر گفت:طرح ملی نوروز بازار به عنوان یکی از فعالیت های پاسدارانه درراستای افزایش آگاهی عمومی برای توسعه و آموزش اقشار مختلف مردم استان در خصوص بزرگترین پرونده جهانی میراث ناملموس ثبت شده به صورت چند ملیتی با عنوان ' نوروز ' در استان گیلان برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: این طرح در هشت بخش در استان گیلان به اجرا درخواهد آمد که شامل بخش کالاهای فرهنگی ( سفره هفت سین ، سمنو ، سبزه )، بخش آیین های نوروزی ، نمایش های آیینی ، بازیهای نوروزی ( چهارشنبه سوری ، مرغانه جنگ ، عروس گوله ،لافند بازی، کشتی گیله مردی ، رابچره ، مراسم نوروزی خوانی و ...)، بخش اسناد تاریخی ، عکس و فیلم های نوروزی ( مستندات تاریخی مربوط به آیین های نوروزی )، بخش عروسک های نوروزی ( رابچره ، تکم و ...) ، بخش صنایع دستی (صنایع دستی و هنرهای سنتی مرتبط با نوروز) ، بخش خوراکی های محلی ( نان محلی ، شیرینی محلی ، سمنو ، آجیل های محلی، بخش موسیقی سنتی ( ساز و سرنا و دهل )، اقلام فرهنگی ( لوح فشرده ، بروشور ، کتابچه ، پوستر و ...) خواهد بود.

وی بیان کرد: مکان برگزاری طرح نوروز بازار در شهرهای رشت و لاهیجان است؛ در شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان ، با توجه به درنظر گرفتن بهره مندی مردم برای استفاده از این طرح در نقاط مختلف این شهر خانه میرزا ، عمارت کلاه فرنگی ، میدان شهرداری ، خانه جهانگردی و در شهر لاهیجان، در دو نقطه دور استخر لاهیجان و پارک ملی این شهر از تاریخ بیست و چهارم بهمن ماه به مدت پنج روز برگزار می شود .
وی ادامه داد: در زمان حاضر کمیته جشنواره استقبال از نوروز با عنوان طرح ملی ' نوروز بازار' در گیلان فعالیت خود را آغاز کرده است.
علیزاده افزود: اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، معاونت امور اجتماعی استانداری ، صدا و سیما ، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ، پژوهشگران مردم شناسی از اعضای این کمیته هستند.

وی ،عید نوروز را خواستگاه گردشگری و بهترین فرصت برای میزبانی از علاقه مندان به ادب و فرهنگ اصیل سرزمین خویش دانست. 

وی درخصوص برگزاری بازارهای نوروزی خاطرنشان کرد: این بازارها نقش عمده ای در داد و ستد کالاهای فرهنگی و خوراک محلی دارند و می توانند در جذب گردشگران علاقه مند به خوراک و فرهنگ بومی محلی موثر واقع شوند. 

وی از تشکیل کمیته های فرهنگی عیدانه برای اجرای ویژه برنامه های نوروز در استان خبر داد و گفت: برنامه های نوروز 95 متفاوت تر از همیشه و با نگاهی فرهنگی و آیینی برگزار می شود. 

 گیلان با داشتن جاذبه‌های بی نظیر سرمای زمستان را به گرمی بازار گردشگری تبدیل می‌کند

 علیزاده  در ادامه، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا و پویا در برنامه ریزی های کلان ملی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: بهره‌مندی از مزایای این صنعت با فراهم کردن زیرساخت ها، توجه به ظرفیت ها و نیز مشارکت بخش خصوصی محقق می‌شود.

وی صنعت گردشگری را صنعتی پویا خواند که حوزه های متعدد آن در توسعه پایدار نقش مهمی را ایفا می‌کند.

علیزاده به گردشگری زمستانی بعنوان شاخه ای جذاب از این صنعت دانست و افزود: در سال‌های اخیر برخی اقدامات جهت برپایی جشنواره‌های زمستانی در گوشه و کنار کشور صورت گرفته که گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است.

این مسئول با بیان اینکه به دلیل پرمخاطره بودن گردشگری زمستانی ابتدا باید زیرساخت‌های مناسب فراهم شود و سپس معرفی جاذبه مورد نظر و بازاریابی آن در بازارهای هدف صورت گیرد، تصریح کرد: نگاه به گردشگری زمستانی و عملیاتی نمودن آن بعنوان یکی از مباحث جدید علمی نیازمند برنامه ریزی با رویکرد اجرایی است.

علیزاده، گردشگری زمستانی با محوریت روستاهای گیلان را یک ظرفیت ویژه خواند و بیان کرد: کم کار بودن کشاورزان در فصل سرد، پتانسیل بالایی از نیروی انسانی را در اختیار ما قرار می دهد که با این پتانسیل می توان گردشگری زمستانی روستایی در استان را رونق بخشید.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان، وجود کوهستان‌ها، جنگل‌ها، رودخانه‌ها و نیز ییلاقات استان که زمینه های درمانی و گردشگری بسیاری دارند را از دیگر جاذبه های زمستانی گیلان معرفی کرد و گفت: ورود تورهای طبیعت گردی با هدف پرنده نگری به تالاب‌های گیلان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه خوراک‌های لذیذ بومی و محلی گیلان که موجب کسب عنوان شهر خلاق غذا برای مرکز استان شده خود به تنهایی از انگیزه سفرهای زمستانی است، اضافه کرد: به دلیل هوای مناسب در گیلان شاهد گردشگری چهار فصل در این استان هستیم.

توسعه پایدار گردشگری روستایی نیازمند برنامه ریزی است

وی همچنین با بیان اینکه روستاها جاذبه های گردشگری فراوانی را به گردشگران نمایش می دهند، ادامه داد: توسعه پایدار گردشگری روستایی و مدیریت خردمندانه نیازمند برنامه ریزی است.

علیزاده افزود: گردشگری یکی از رویکردهای جدید توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه است و از مفیدترین راهکارهای مورد توجه می توان رونق بخشی به مناطق روستای را مورد توجه قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری به ویژه گردشگری زمستانی از جمله مهمترین فعالیت های اقتصادی روستاهای کوهستانی با برف کافی در فصول سرد بشمار می‌آید که به سرعت در حال گسترش و استقبال عمومی است، بنابراین نگاه به گردشگری زمستانی روستایی از مباحث جدید علمی است که عملیاتی کردن آن نیازمند برنامه ریزی آینده نگر با رویکرد راهبردی است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه در روستاهای استان مجموع عوامل متنوع مکانی و اقلیمی، امکان گردشگری زمستانی روستایی را برای دوستداران فراهم کرده است، اضافه کرد: اشتغال روستاییان، بکارگیری نیروهای متخصص و افزایش سطح درآمدی شاغلین این بخش از منافع قابل تحقق در گردشگری زمستانی روستایی خواهد بود.

علیزاده به لزوم بهره گیری از تمامی پتانسیل های موجود در روستاها تاکید کرد و متذکر شد: نگاه توسعه محور روستایی در گیلان یک ضرورت غیرقابل انکار است.


انتهای پیام/

کد خبر 139411052