به مناسبت روز جهانی بناها ومحوطه های تاریخی ، طی مراسم بافت گردی تفاهم نامه 4 جانبه احیای گذرهای تاریخی – فرهنگی شهر گرگان بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، شهرداری گرگان، اداره کل راه و شهرسازی  استان گلستان و دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان،  این تفاهم نامه در خانه قدیمی 'کبیر' واقع در محله سرچشمه باقت تاریخی گرگان امضاء شد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان گلستان در این مراسم گفت: این گردهمایی به عنوان اولین گردهمایی بافت گردی است که در سال 95 همزمان با روز جهانی بناها ومحوطه های تاریخی برگزار می شود.
ابراهیم مبارک قدم  افزود: بافت قدیمی شهر گرگان به مساحت 150 هکتار در سال 1310 به در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و دارای ارزش فرهنگی و تاریخی بسیاراست.
وی اضافه کرد: بخش هایی از این بافت تاریخی طی سال های گذشته به علت کم توجهی و موازی کاری دستگاه های متولی تخریب شده است.
وی تصریح کرد: هم اینک به منظور فرسودگی بیشتر و جلوگیری از تخریب این بافت، علاج بخش به عنوان ضرورت در دستور کار قرار دارد و در این راستا، دستگاه ها و حوزه های متولی بنا دارند تا با همکاری امکانات را برای احیاء و بازسازی این بافت فراهم کرده و در خصوص بهسازی و نوسازی براساس شرح وظایف تفاهم نامه اقدام نمایند.
مبارک قدم گفت: استحکام بخشی بافت قدیم، بهسازی معابر بافت از جمله جداره سازی، نورپرداری، کف سازی و سایر موارد، احیای بافت با عملکرد و رویکرد جدید زندگی و سکونت و اتصال مراکز بافت قدیم با دیگر بخش های آن که در گذشته به صورت هسته های جداگانه بود، از اهداف و مفاد مهم این تفاهم نامه همکاری می باشد.
مدیر کل میراث فرهنگی گلستان نیز دراین مراسم، ضمن تشکر از همراهی دستگاه های اجرایی همچون شهرداری و اداره کل راه وشهرسازی جهت جلوگیری از فرسودگی واحیای بناهای تاریخی این بافت ارزشمند گفت: میراث فرهنگی حس تعلق خاصی دارد که خواه ناخواه در آدمی حس توجه خاص را زنده می کند و حفظ مواریث تاریخی وفرهنگی ما رابه گذشته پیوند می دهد و داشته ها را پر اهمیت تر جلوه می دهد تا جهت ماندگاری آنها برای نسل آینده بکوشیم.
ابراهیم کریمی چنین داشته هایی را ارزشمند دانست و ادامه داد: بافت تاریخی گرگان شناسنامه تاریخی استان است ودر کشورسرآمد است.
وی افزود: این بافت پویاست و زندگی درآن لمس می شود وارزشمندترین ارزشهای میراث دراین بافت نهفته است.
مهندس کریمی در ادامه تصریح نمود: در گذشته هرکدام از دستگاه های مرتبط وظیفه مندی خود را داشته وراه خود راپیش میگرفته ، ولیکن اکنون با برنامه ریزی منسجم و یکپارچه سازی اهداف، این بافت تاریخی را مورد توجه قرار داده ایم تا در نگهداری و احیای این بافت تاریخی گام های محکم تری برداریم.
وی خاطر نشان کرد: 250 بنای در حال خطر شناسایی شده وپرونده تشکیل شده است و دراولین فرصت از ظرفیت استان استفاده کرده و برای آنها تدابیر خاصی اتخاذ می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی گلستان ادامه داد: درخصوص ساختمانهایی که نیاز به توجه اضطراری دارند نیز برنامه داریم.
وی اذعان داشت: امسال مقرر شده بخشی از دیوار تاریخی گرگان احیا شود و این اقدام به بخش خصوصی وسرمایه گذاران واگذار خواهد شد.
مهندس کریمی گفت:  اراده استان براین است که دیوار تاریخی گرگان مسیر احیای خود را پیش گیرد و از ایده ها و پیشنهادات صاحبنظران وعلاقمندان در این مسیر نیز بهره مند خواهیم شد.
وی درادامه خبرداد: در اردیبهشت ماه امسال معاون میراث فرهنگی کشور جهت ارائه راهکارها وبررسی احیای دیوار تاریخی گرگان دراستان حضور خواهند یافت.
مدیر کل میراث فرهنگی گلستان درپایان از کلیه کسانی که در راستای احیای مواریث ارزشمند وتاریخی استان این اداره را تشویق می نمایند و انگیزه ایجاد می کنند تا نسبت به میراث فرهنگی بی توجه نباشیم تشکر و قدردانی کرد.
بافت تاریخی گرگان، سومین بافت با ارزش و دارای سبک معماری پس از یزد و اصفهان است و وسیع ترین بافت تاریخی شمال ایران می باشد.  وسعت این بخش از بافت گرگان نزدیک به 150 هکتار و معادل پنج درصد از مساحت قانونی شهر است. 

\n
\n

انتهای پیام/

کد خبر 139501317