نمایشگاهی برای بهترین ها

علی البرزی- علاقه مردم ایران به میراث بومی و قدیمی صنایع دستی قصه ، شعر، داستان و ادبیات نیست، حتی افسانه هم نیست، بلکه بخشی از تاریخ سرزمینی کهن است که اصل و اساسش را بر پایه آیین های سنتی و اصیل بنا نهاده اند. 
نیازی هم نیست که انواع میراث های ماندگار در حوزه صنایع دستی را فهرست کنیم و حجت بیاوریم که اینجا کشور زنان و مردان هنرمندی است که با دست و پنجه های هنرمندانه خود نقش های گرانبها و ارزشمند بر تارو پود صنایع دستی کشور زده و صد البته می زنند. اگر این روزها خودتان سری به نمایشگاه بین المللی صنایع دستی بزنید به خوبی این هنرمندی و هنرنمایی مردان و زنان ایرانی را مشاهده می کنید. 
چند روزی است که پیش بینی های هواشناسی برای آسمان تهران به ویژه در ساعات بعد از ظهر رگبار و ورزش و باد شدید است. باد و بارانی که در برخی روزها آنقدر شدت می گیرد که خیابان ها و معابر پایتخت در اثر این پدیده جوی به سرعت خلوت شده و شهروندان برای در امان ماندن از خطرات و آسیب های احتمالی به نقاط سر پوشیده و امن پناه می برند.
اما این روزها درمصلی تهران ماجرا کمی متفاوت است، با وجود همه هشدارها و پیش بینی ها برای وزش احتمالی بادهای شدید در پایتخت به ویژه در ساعات بعد ازظهر خیابان های منتهی به مصلی مملو ازجمعیتی است که از نقاط گوناگون تهران و شهرهای دیگر برای بازدید از بیست و ششمین نمایشگاه ملی و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی رهسپار محل برپایی نمایشگاه شده اند.
این در حالی است که روزجمعه در سومین روز برپایی این نمایشگاه، مصلی تهران شاهد حضور پر شور زنان، مردان، دختران، پسران و خانواده هایی بود که این حضور نشان از فرهنگ دوستی، اصالت باوری و زندگی همراه با فرهنگ اصیل ایرانی  اقشار گوناگون جامعه دارد.
 بی شک این علاقه مردم به این صنعت بومی است که آنها را تا ساعت 22 روز جمعه برای بازدید در محل برپایی نمایشگاه نگه می دارد .

*قرار ما شبستان مصلی تهران

برخلاف سال های گذشته که نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی در شمال تهران برگزارشده بود، بیست و ششمین نمایشگاه ملی و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی با ابتکارعمل دست اندرکاران و مدیران سازمان میراث فرهنگی اینبار در مصلی تهران با شرایط تازه تری برگزارمی شود و تمامی امکانات و شرایط فراهم شده است تا شاهد 5 روز نمایشگاه با شکوه با حضور مدیران، مسئولان، خانواده های فرهنگ دوست و از همه مهمتر دست اندرکاران حوزه صنایع دستی کشور، تولید کنندگان برتر و ممتاز از سراسر جهان و میهمانان داخلی و خارجی باشیم. 
این نمایشگاه امسال در دو بخش سر پوشیده در شبستان و فضای باز و با 600 غرفه از سراسر کشور برپا شده است.

*نوای رادیو نمایشگاه  به گوش می رسد

بی شک این روزها از ساعات عصرگاهی هر شهروند و یا مسافری که از ایستگاه های مترو مصلی و شهید بهشتی در خط یک قطار شهری برای تردد استفاده می کند، در زمان خروج از این دو ایستگاه صدای رادیوی مستقر در نمایشگاه صنایع دستی را می شنود. صدایی که با اشاره به بخش های گوناگون نمایشگاه و معرفی آن ها ناخود آگاه انسان را ترغیب و تشویق می کند تا برای دقایقی هم که شده ، برای بازدید سری به شبستان اصلی مصلی بزند.

*صنایع دستی تبلورعینی، اقتصاد مقاومتی

اما یکی از تفاوت ها و ویژگی های اصلی بیست و ششمین نمایشگاه ملی و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی که نه تنها در مراسم افتتاحیه توسط مدیران بلکه در نمایشگاه هم در قالب بنرهای اطلاع رسانی به آن تاکید شده است، توجه ویژه به شعار سال یعنی « اقتصاد مقاوتی اقدام و عمل» و ارتباط آن با صنایع دستی کشور و به ویژه این نمایشگاه پر بازدید است.
امسال شعار اصلی بر پایه « صنایع دستی، تبلورعینی اقتصاد مقاوتی» شکل گرفته است. شعاری که متناسب با حال و هوای سال انتخاب  و در بخش های گوناگون در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است و در ابتدای ورود به شبستان نظر هر مخاطبی را به خود جلب می کند.
موضوعی که اهمیت آن باعث شده است، نمایشگاه امسال تحت تاثیر آن باشد و حتی برخی از غرفه داران و تولید کنند گان صنایع دستی حاضر در نمایشگاه هم در معرفی محصولات خود به جنبه های مرتبط با اقتصاد مقاومتی آن بپردازند.

*بازار داغ عکس سلفی های خانوادگی

در حاشیه این دوره از نمایشگاه انگار تکنولوژی و شیوه های جدید ثبت تصاویر به یاد ماندنی و خاطره انگیز هم به کمک آمده است و بازار عکس گرفتن های سلفی دوستانه و خانوادگی حسابی داغ است. 
در نمایشگاه امسال برخی از جوانان با پوشیدن لباس های محلی دورهمی به یاد ماندنی را تجربه می کنند و خانواده ها هم در کنارمجسمه ها و دست سازه های سنتی و اصیل ایرانی با هم عکس یادگاری سلفی می گیرند. 

* دیجیتالم آرزوست!

سال ها پیش یک حسرت بزرگ داشتیم و آن هم حضور فعال فعالان حوزه صنایع دستی در فضای مجازی و امکان تبادل، خرید، فروش  و بازدید از بخش های گوناگون این صنعت عظیم به صورت آنلاین بود. حسرت داشتیم که چرا از دور ترین نقطه کشور برای تهیه یک اثر اصیل باید ساعت ها راه را طی کنیم تا به مرکز اصلی تهیه آن اثر برویم و حضوری خرید خود را انجام دهیم.
حسرت این را داشتیم که نمی توانیم با وجود دسترسی به شبکه گسترده اینترنت با محصولات و تولید کنندگان گوناگون در این حوزه آشنا شویم، اما انگار این حسرت ها این روزها جای خود را به آرزوهایی داده است که شاهد تحقق آنها در فضای مجازی هستیم. 
حضور گسترده شرکت ها، سازمان ها، تولید کنندگان و دست اندرکاران حوزه صنایع دستی در فضای مجازی و آغاز فعالیت سایت ها و پرتال هایی برای دسترسی آسان به هر آنچه مربوط به این حوزه است، نوید برآوردن شدن همان آرزوی معروفی را می دهد که سال ها پیش بر زبانمان بود و  این روزها اتفاق افتاده است: « دیجیتالم آرزوست!»
در نمایشگاه امسال توجه ویژه ای به شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی برای معرفی محصولات صنایع دستی شده است، برخی از شرکت ها و برندهای معروف در حوزه خرید و فروش اینترنتی حضوری فعال در نمایشگاه دارند و ضمن معرفی خدمات خود در حوزه صنایع دستی تلاش می کنند تا بازدیدکنندگان از نمایشگاه را بیشتر و بهتر با دسترسی آنلاین به محصولات و تولیدات مرتبط با این حوزه در فضای مجازی و سایت های گوناگون آشنا کنند.
در همین باره ، \"حسین اعتمادی\" از فعالان ارائه خدمات اینترنتی در حوزه صنایع دستی معتقد است که گسترش روزافزون دسترسی آنلاین مردم به سایت های ارائه دهنده خدمات در این حوزه می تواند از دو منظر حائز اهمیت باشد. در وهله اول به صرفه بودن این روش و در مرحله بعد دسترس بودن از تمام نقاط کشور و حتی خارج از مرزها است که ضرورت گسترش خدمات آنلاین در فضای مجازی در حوزه صنایع دستی را دو چندان افزایش می دهد.
علاوه بر این استفاده گسترده از دستگاه های کارت خوان در غرفه ها این امکان را فراهم آورده است تا بازدید کنندگان بدون دغدغه نسبت به پرداخت آنلاین اقدام کنند.

* بسته بندی های شکیل برای صنایع دستی

یکی از رسوم قدیمی ما ایرانی ها برای هدیه دادن به عزیزانمان همواره این بوده  است که تلاش می کنیم تا هدیه را در بهترین و شکیل ترین بسته بندی ها به طرف مقابل بدهیم، فعالان حوزه صنایع دستی به این مقوله توجه ویژه ای داشته اند و یکی دیگر از ویژگی های متمایز نمایشگاه امسال به ویژه در بخش غرفه های مستقر در شبستان مصلی تهران، حضور پر تعداد شرکت ها و تولیدی هایی است که به صورت اختصاصی به طراحی بسته بندی برای محصولات مرتبط با صنایع دستی مشغول هستند.
انواع گوناگون بسته بندی ها برای ارسال و یا هدیه دادن صنایع دستی در ابعاد و اندازه های متنوع در نمایشگاه عرضه شده است. 

*برنامه های پر آب و رنگ

امسال هم همانند سال های گذشته برای هرچه پر بارتر برگزار شدن نمایشگاه صنایع دستی و میزبانی شایسته از بازدید کنندگان و همچنین میهمانان داخلی و بین المللی از کشورهای گوناگون تدارک گسترده ای انجام شده است.
جالب اینجاست که با توجه به تغییر محل برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه  ملی صنایع دستی ایران و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی و ویژگی های شبستان اصلی مصلی تهران که وسعت زیادی دارد، 600 غرفه با نظم و چیدمان خاص در کنار هم قرار گرفته و با تزئینات و دیوارهای فلزی موقت از یکدیگر جدا شده اند و هر غرفه محصولات مشخص خود را ارائه می دهد. 
در این بین، بروبچه های ستاد خبری هم در کنار رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب به مانند سال های گذشته اما اینبار گسترده تر در بخش شرقی شبستان مصلی گردهم آمده اند و رسانه های گوناگون همگی در کنارهم آماده انعکاس گسترده رویدادهای این دوره از نمایشگاه صنایع دستی هستند. پس اگر می خواهید هنر ایران و ایرانی را به فرزندان خود نشان دهید تنها تا 10خرداد ماه فرصت دارید. / انتهای مطلب

انتهای پیام/

کد خبر 1395030853