نسل جوان با احیاء بناهای تاریخی ارزش ها و جذابیت فرهنگ ایرانی را لمس می کند

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: اهميت اقداماتی چون احیاء بناهای تاریخی را صرفا نبايد در توسعه اقتصادي ديد چرا كه مهمتر از آن با اين روش بخش مهمي از فرهنگ هويتي ما، تحت نظارت نظام مند به دست مديريت مردمي سپرده مي شود.

محمود نگهبان سلامي در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني صندوق احياء (صابتا) گفت: در دنياي كنوني موضوعات ميان بخشي اهميت روز افزوني پيدا مي كنند كه يكي از اين موضوعات بحث اقتصاد فرهنگي است.

نماينده مردم خواف در مجلس شوراي اسلامي افزود: در دهه هاي گذشته شاهد تعميق وسيع ارتباط بين حوزه فرهنگ و اقتصاد بوده ايم كه در سايه اين پيونده امپراتوري هاي بزرگي مثل هاليوود و ديگر بنگاه هاي فرهنگي شكل گرفته اند كه هم براي كشورها سود آوري اقتصادي دارند و هم در ديپلماسي فرهنگي آنها در دنيا ابزار بسيار مهمي محسوب مي شوند.

وي ادامه داد: متاسفانه به موازات اين دست تلاش ها در دنيا، در كشور ما ايجاد يك ارتباط منطقي بين اقتصاد و فرهنگ از ياد رفته است و اين دو حوزه جداي از هم به حيات خود ادامه مي دهند و همين هم باعث شده تا بحث هاي فرهنگي ما دچار ضعف هاي جدي ناشي از بي پولي و فقز اقتصادي شوند.

اين نماينده مجلس اضافه كرد: رهبر معظم انقلاب بارها راجع به نفوذ فرهنگي و شبيخون غرب در اين حوزه تذكر و هشدار داده اند اما در مقابل حوزه فرهنگ ما توان تحرك بسيار پاييني از خود نشان داده است. يكي از دلايل مهم آن هم نبود پشتوانه مالي در اين حوزه است.

نگهبان سلامي تاكيد كرد: ما براي داشتن ابزار فرهنگي كه بتواند مصونيت هويت مان را در مقابل هجمه هاي فرهنگ بيگانه تضمين كند نيازمند يك اقتصاد فرهنگي پر قدرت و البته مردمي هستيم.

وي با اشاره به موضوع احياء بناهاي تاريخي توسط سرمايه هاي بخش غير دولتي گفت: اهميت اقداماتی چون احیاء بناهای تاریخی را صرفا نبايد در توسعه اقتصادي ديد چرا كه مهمتر از آن با اين روش بخش مهمي از فرهنگ هويتي ما، تحت نظارت نظام مند به دست مديريت مردمي سپرده مي شود.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس افزود: فرض کنیم که بناهای تاریخی شهرهای ما بر اثر سرمایه گذاری صورت گرفته در آنها با رونق قابل قبولی مواجه شوند، درست در آن زمان است که جامعه جوان ایران می تواند درک بهتری از فرهنگ اصیل خود داشته باشد و ارزش ها، زیبایی ها و جذابیت آن را از نزدیک ببنید.

نگهبان سلامي گفت: احياء بناهاي تاريخي با سرمايه بخش غير دولتي يك حركت فرهنگي درون نگر است كه بايد در ديگر شئون فعاليت هاي فرهنگي كشور هم تبليغ و ترويج شود.

 

 

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 1395041910