سیاه‌ چادر نوعی چادر است که از موی بز سیاه و توسط زنان عشایر بافته می شود. عشایر در ییلاق و قشلاق مکانهای معینی برای اقامت دارند که معمولاً در زیر این سیاه چادر ها زندگی و استراحت می کنند. سیاه چادر ها همواره از موی بز بافته می شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، عرب مسئول میراث فرهنگی سرایان از احیاء هنر سیاه چادر عشایری در این شهرستان خبرداد و گفت: با توجه به رونق گردشگری در کویر سه قلعه و پتانسیل های مناسب کویری و لزوم ایجاد اقامتگاههای بوم گردی در مناطق عشایری، گروهی از زنان عشایر برای توسعه و رونق گردشگری منطقه اقدام با کمک میراث فرهنگی اقدام به بافت سیاه چادر در شهر سه قلعه شهرستان سریان نموده اند.
وی افزود: علیرغم خشکسالی های متوالی و از بین رفتن دامداری از سیاه چادر های عشایری در شهرستان سرایان استفاده می شود و هرساله در نمایشگاه نوروزی یک یا دو سیاه چادر که معرف آداب و رسوم مردم منطقه هست برپا می شود و علاوه بر این در نقاط مختلف کویر و در برنامه های کویر نوردی نیز از خواسته های کویرنوردان و گردشگران می باشد که در همین راستا نقاط مختلفی که در کویر سه قلعه برای اقامت گردشگران تعریف شده به سیاه چادر تجهیز خواهند شد.
 به گفته مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان: هر سیاه چادر از چند «لت» تشکیل می شود. و هر «لت» نواری بافته شده از موی بز سیاه است. در حقیقت «لت» تکه ای از سیاه چادر است. زنان «لت» ها را که به شکل یک نوار بافته شده اند را به وسیله دستگاهی سنتی در محل زندگی خود می بافند. عرض بین ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر است و طول آن گاه ۶، ۱۰ و یا ۱۵ متر است. زنان پس از بافتن «لت» ها آنها را از دو طرف به هم می دوزند تا کم کم به شکل سیاه چادر در آید.
عرب همچنین اضافه کرد:  پرونده ثبت میراث معنوی سیاه چادر عشایری تهیه شده و در صورت تأیید و موافقت استان این هنر بنام سرایان در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت خواهد رسید.
\n

انتهای پیام/

کد خبر 1395061444