بیش از هر چیز نیازمند معرفی استان خوزستان هستیم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان گفت: «ما بیش از هر چیز محتاج و نیازمند معرفی استان خوزستان به‌عنوان یک مقصد گردشگری هستیم که از دهه‌های گذشته در استان‌های دیگر آغاز شده است و تجربه‌های موفقی نیز در سال‌های گذشته در آن استان‌ها پدیده آورده است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان، خسرو نشان مدیرکل میراث فرهنگی این استان جمعه 17 شهریور در حاشیه روز پایانی جشنواره شب‌های فرهنگی خوزستان با بیان اینکه خوزستان همواره در تاریخ نامی آشنا برای مردمان ایران و حتی جهان بوده است، اظهار کرد: «شب‌های فرهنگی استان خوزستان فرصتی بود برای اینکه بخشی از جاذبه‌های استان خوزستان، در زمینه‌های تاریخ، فرهنگ، آیین و همچنین موسیقی و به‌طور کلی جاذبه‌های گردشگری استان جلوه‌گر شود و مردم در این دو شب بتوانند گوشه‌هایی از این استان باشکوه را نظاره‌گر باشند.»

او در ادامه با اشاره به نمایشگاه عکسی که در این جشنواره برپاست، افزود: «عنوان این نمایشگاه \"شکوه خوزستان\" است و در آن تصاویر زیبایی از عکس‌های جاسم غضبان‌پور و عبدالخالق طاهری دو عکاس بزرگ خوزستان و کشور به نمایش در آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان در این خصوص افزود:«۳۰ تابلو و اثر نفیس و با کیفیت بسیار خوب، تهیه و در منظر بازدیدکنندگان قرار گرفته شده است که این بخشی از تلاش همکارانم در اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان بود.»

نشان با اشاره به بخش صنایع‌دستی این جشنواره نیز افزود: «مجموعه‌ای از این صنایع که محصول و ثمره چیره‌دستان این عرصه است، در بخش‌های مختلف از جمله میناکاری، ورشوکاری، خراطی، عبابافی، گلیم‌بافی، کپوبافی و... در برج میلاد تهران که مجموعه فرهنگی بسیار ارزنده‌ای در کشور ما است، به نمایش درآمده‌اند.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به غرفه خوراکی‌ها و سوغات خوزستان گفت: «این غرفه با بهره‌گیری از سرشت و خصلت مردم خوزستان که سخاوت است در اختیار میهمانان قرار گرفته است.»

او در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیرات برگزاری چنین جشنواره‌هایی در   جذب سرمایه‌گذار افزود: «چنانچه به بخش‌های مختلف این جشنواره نگاهی بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که چهره متفاوتی از خوزستان در حال عرضه شدن است. متأسفانه به‌دلیل مشکلات موجود در استان از قبیل بحران‌های زیست‌محیطی، ریزگردها و پیامدهای این بحران‌ها، دائماً اخباری از استان انعکاس پیدا کرده است که چهره دیگری از خوزستان را برای مردم کشور و حتی جهان به نمایش گذاشته است.»

او با بیان اینکه طبیعتاً چنین چهره‌ای از خوزستان نمی‌تواند باعث جذب گردشگر و سرمایه‌گذار شود افزود: «ما باید چهره دیگری را از خوزستان که ریشه در واقعیت دارد و قابلیت واقعی این استان است و در طول تاریخ عیان بوده و در دوره معاصر شکوفا شده است به همراه مجموعه آنچه که ما تحت عنوان جاذبه‌های گردشگری استان می‌شناسیم، به مردم نشان دهیم.»

نشان گفت: «جلوه‌هایی از طبیعت، تاریخ، صنعت، آیین‌ها و از همه مهم‌تر مردم این خطه، باید به منصه ظهور گذاشته شود و تصویر بهتری از استان خوزستان نمایش داده شود تا حضور سرمایه‌گذار، گردشگر و سایر تبعات اقتصادی نیز حاصل شود. اگر بخواهیم به میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی از زاویه گردشگری نگاه کنیم باید حلقه‌های مختلفی به یکدیگر پیوند بخورد تا حق مطلب ادا شود. حلقه‌هایی از جمله گردشگری که باید در آن به مساله توسعه و بهبود کیفیت اقامتگاه‌ها توجه شود. از طرفی دست‌اندرکاران جذب گردشگر، به‌خصوص دفاتر خدمات مسافربری، تور لیدرها و مجموعه عوامل تبلیغاتی و ترویجی باید دست به دست هم دهند.»

او افزود: «با این حال در استان خوزستان به دلیل اتکای بیش از حد استان به منابع نفتی، انرژی، آب، فولاد،‌ پتروشیمی و کشاورزی، حوزه‌های خدماتی از جمله گردشگری مغفول مانده‌اند و می‌توان گفت که این موضوع حلقه مفقوده اقتصاد استان خوزستان است که باید تلاش کرد وضعیت بهتری به خود بگیرد.»

جشنواره شب‌های فرهنگی تمرینی برای جشنواره‌های بعدی است

محمد‌علی خلیلی معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان نیز در این باره گفت: «جشنواره شب‌های فرهنگی خوزستان، تمرینی برای اجراهای کیفی‌تر و بهتر در هفته فرهنگی استان خوزستان است که قرار است به شکل گسترده‌تر و وسیع‌تری برگزار شود.»

او اظهار کرد: «در راستای اجرای هر چه بهتر این برنامه‌ها، عوامل اجرایی مختلفی در حوزه‌های دولتی، عمومی، خصوصی و مردمی در کنار یکدیگر به صورت مثبت و مؤثر نقش داشتند. ضمن اینکه سیاست‌گذاری این رویداد را نیز استانداری خوزستان و شهرداری تهران عهده‌دار بودند.»

او گفت: «در بخش‌های دولتی، برنامه‌ریزی، تدوین و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و گردشگری این رویداد، متولی اصلی دولتی حوزه فرهنگ، هنر و گردشگری؛ یعنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بسیار مؤثر و نقش بسزایی داشتند.»

خلیلی افزود: «همچنین منطقه آزاد اروند در کنار سایر عوامل اجرایی، زحمت زیادی برای اجرای هر چه بهتر این برنامه کشید. ضمن اینکه بخش‌های پشتیبانی همانند شرکت نفت، شرکت ملی حفاری و سایر حوزه‌های صنعتی استان نیز به تأمین منابع کمک کردند.»

او اضافه کرد: «در بخش‌های خصوصی و مردمی نیز فعالان خصوصی و مردمی در حوزه‌های فرهنگ، هنر و گردشگری در این دو شب فعالیت‌های زیادی را برای اجرای باشکوه جشنواره انجام دادند. آن بخشی از برنامه‌های این جشنواره که به صورت مشخص به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مربوط می‌شود، با هدف معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های شاخص و متمایز استان در سه حوزه تخصصی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای هموطنان عزیز در این دو شب به نمایش گذاشته شد.»

او با بیان اینکه معرفی قابلیت‌های استان خوزستان در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود، گفت: «در راستای معرفی قابلیت‌های گردشگری فرهنگی، تاریخی، عشایری و طبیعی استان، نمایشگاه عکس خوزستان، با ارائه عکس‌های زیبا و بی‌نظیر از این ظرفیت‌ها در نگارخانه برج میلاد تهران برای هموطنان و بازدیدکنندگان از برج به نمایش گذاشته شد.»

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان افزود: «در حوزه گردشگری غذا، فعالان بخش پذیرایی سنتی با یک برنامه‌ریزی خوب، اقدام به معرفی غذاهای بومی و محلی خاص اقوام و مردم استان خوزستان کرده است که در کنار این موضوع بخش‌های مختلف طبخ، پذیرایی و آداب، رسوم و آیین‌های مرتبط با آن غذا نیز به همراه پذیرایی رایگان در اختیار بازدیدکنندگان برج میلاد در این دو شب قرار گرفت. ضمن اینکه انواع خوراکی‌ها، شیرینی‌ها و پیش‌غذاهای بومی و محلی استان خوزستان، به صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده شد. در واقع آن اصل طلایی گردشگری که مبتنی بر مهمان‌نوازی است را، خوزستانی‌ها به نحو احسن در این حوزه به هموطنان عزیز ثابت کردند.»

خلیلی تصریح کرد: «در حوزه گردشگری فرهنگی و عشایری نیز با برپایی سیاه‌چادر یا چادر اقوام بختیاری، گوشه‌ای از ظرفیت گردشگری عشایری را به نمایش گذاشتیم.»

او با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های ویژه و متمایز استان خوزستان، تنوع اقوام استان است، ادامه داد: «ما این موضوع را با ارائه برنامه‌های متنوع اقوام استان، در قالب عرب و بختیاری به نمایش گذاشتیم.»

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان اظهار کرد: «استان خوزستان در زمینه تولید انواع محصولات و کالاهای صنایع دستی و هنرهای سنتی همچون تمدن کهن خود، سابقه دیرینی دارد و بعضاً برخی از رشته‌های صنایع دستی، قدمتی به اندازه چند قرن در استان را دارا هستند که در این راستا با ارائه نمایشگاه عرضه و ارائه صنایع دستی و اجرای هنرهای سنتی و صنایع دستی متمایز استان از جمله خراطی، عبابافی و سایر رشته‌های صنایع دستی که برخی از آنها دارای مهر اصالت یونسکو و نشان ملی کشور هستند، سعی در معرفی آنها در جشنواره کردیم.»

خلیلی خاطرنشان کرد: «بخشی از گردشگری فرهنگی ما که در واقع سبک، سیاق و جلوه به‌روز و نوینی پیدا کرده است هم در قالب عروسک‌های غول‌پیکر با مشارکت و همکاری منطقه آزاد اروند و با ارائه مراسم آیینی، باستانی و اساطیری کشور عزیزمان برای بازدیدکنندگان برج میلاد به نمایش گذاشته شد.»

او با اشاره به استقبال خوب بازدیدکنندگان از این جشنواره، عنوان کرد: «خوشبختانه بازدیدکنندگان خوزستانی، غیرخوزستانی و حتی خارجی، استقبال چشمگیر و باشکوهی از این جشنواره به عمل آوردند و امیدوارم که توانسته باشیم رضایت نسبی آن‌ها را جلب کرده باشیم، ضمن اینکه امید دارم این جشنواره تمرین و ممارستی برای اجراهای کیفی‌تر و بهتر در هفته فرهنگی استان خوزستان باشد که به شکل گسترده‌تر و وسیع‌تری قرار است در آینده‌ای نزدیک در همین مکان (برج میلاد) به اجرا درآید.»

شب‌های فرهنگی خوزستان پنجشنبه و جمعه 16 و 17 شهریور در برج میلاد تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1396061913