بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسان رضوی، حمید ضیاییپرور صبح امروز پنجشنبه 10 اسفند در همایش ملی رسانه و گردشگری که در محل موزه خراسان در مشهد افزود: «ابزارهای اطلاعرسانی ما در عصر اطلاعات بسیار ضعیف است. دوایر روابطعمومی بهعنوان رسانه محسوب میشوند و نیازی به رسانه ندارند. اصلیترین ضعف روابطعمومی ضعف در تولید محتواست اما متأسفانه نمیتوانیم متناسب با ذائقه جهانی محتوا تولید کنیم.»
او ادامه داد: «کشورهای موفق در جذب گردشگر زیرساختهای خوبی فراهم کردهاند اما زیرساختهای گردشگری ایران از جمله اماکن اقامتی، زبان انگلیسی، سامانهها و دستگاههای حمل و نقل از استانداردهای جهانی خیلی پایینتر است.»
مدیرکل مرکز مطالعات و برنامهریزی رسانهها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تبلیغات گسترده رسانهای کشورهای دیگر در مورد جاذبههای گردشگری اشاره و بیان کرد: «مردم دنیا باید ایران را ببینند، ضعف رسانه ای در مورد معرفی ظرفیتهای داخلی باعث شده افراد زیادی به ایران سفر نکنند اما کسانی هم که سفر کردند از ظرفیتهای داخلی و جاذبه های آن اظهار شگفتی می کنند.»
او اجزای تصویر ملی ایران را رسانهها، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و سازمان میراث فرهنگی ذکر و بیان کرد: «لبخند و تسلط ظریف وزیر امور خارجه بزرگترین خدمت به صنعت گردشگری ایران بوده است.»
ضیاییپرور همچنین گفت: «سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری از فقیرترین نهادهای کشور است لذا باید در مجلس شورای اسلامی بودجه خاصی برای آن در نظر گرفته شود.»
او راهاندازی شبکه تلویزیونی توریسم در ایران و اجازه به سرمایهگذاران بخش خصوصی برای فعالیت در این حوزه، دوربین برای نمایش زنده محیط اجتماعی و طبیعی ایران، تولید محتوای رسانهای در داخل و اختصاص بودجه برای فعالیت رسانهای در حوزه گردشگری در خارج کشور را برای توسعه گردشگری پیشنهاد کرد.»
مدیرکل مرکز مطالعات و برنامهریزی رسانهها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «تصوری که مردم دنیا از ایران دارند با واقعیتهایی که مردم ایران از کشور خود به آن واقف هستند فاصله زیادی است. ایران در دنیا به لحاظ انواع جاذبههای گردشگری و انواع آن رتبههای برتر جهان را دارد اما با برخورداری از 5.5 میلیون گردشگر در سال 2017 رتبه 46 را در بین 50 کشور نخست دنیا به لحاظ جذب گردشگر داشته است.»
او چهار بخش اصلی گردشگری را شامل گردشگری مذهبی و تاریخی، گردشگری طبیعی، گردشگری مذهبی و زیارتی و گردشگری سلامت ذکر و بیان کرد: «در مورد گردشگری مذهبی و تاریخی بر اساس تخمین باستانشناسان بین 800 هزار تا یک میلیون مکان، بنا، سایت و محوطه تاریخی در ایران وجود دارد.»
ضیاییپرور ادامه داد: «ظرف 15 سال اخیر تاکنون 31 هزار و 400 مورد از مکانها، بناها، سایتها و محوطههای تاریخی در فهرست میراث ملی ایران و 19 بنا بهعنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیدهاند. دنیا کشورمان را به نام ایران موزه میشناسد و آن را بهشت باستانشناسان مینامد اما در جذب گردشگر در این بخش بسیار ضعیف عمل کردهایم.»
او به گردشگری طبیعی نیز اشاره و بیان کرد: «گردشگری کوهستان، رودخانه، جنگل، بومگردی، روستاگردی و کویرنوردی زیر مجموعه گردشگری طبیعی هستند و در این بخش نیز ایران اقلیم متنوعی دارد و کشوری چهارفصل به شمار میرود.»
او گفت: «ایران به واسطه برخورداری از بقاع متبرکه و اماکن فرهنگی، مذهبی و زیارتی نیز یک فرصت استثنایی دارد بهطوری که وجود حرم مطهر حضرت رضا(ع) سالانه باعث جذب 24 میلیون گردشگر داخلی و سه میلیون گردشگر خارجی می شود که برای زیارت به مشهد سفر میکنند.»
مدیرکل مرکز مطالعات و برنامهریزی رسانهها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «همچنین ایران به جهت توانمندیهای بالای پزشکان، در انجام اعمال جراحی کمنظیر است. بهعنوان مثال در ایران عمل جراحی قلب باز، زیبایی، پیوند اعضا و درمان بیماریهای صعبالاعلاج با کیفیت نزدیک به کشورهای اروپایی و با هزینهای برابر با یک چهارم هزینه مراکز درمانی اروپایی انجام میشود.»
او ادامه داد: «ایران قدرت معرفی امکانات خود را ندارد. نه رسانههای داخلی میتوانند کار رسانهای مطلوبی در حوزه گردشگری انجام دهند و نه هیچ تریبونی برای معرفی ظرفیتهای ایران وجود دارد.»
ضیاییپرور، ایران را جزو ارزانترین کشورهای دنیا به لحاظ هزینههای سفر معرفی و بیان کرد: «در سند چشمانداز 20 ساله و افق سال 2025 برای بخش گردشگری، پیشبینی شده که ایران میزبان 20 میلیون گردشگر خارجی با حدود 25 تا 30میلیارد دلار درآمد باشد.»
ضیاییپرور به چالشهای جذب گردشگر خارجی در ایران هم اشاره و بیان کرد: «فقدان محتوای لازم برای جذب گردشگر و ضعیف بودن بدنه تولید محتوا به زبانهای مختلف در دستگاههای اجرایی، فقدان برنامه منسجم ملی برای جذب گردشگر، نداشتن برنامه برای معرفی ظرفیتها و نبود زیرساختهای گردشگری مناسب از جمله مراکز اقامتی از جمله این چالشها هستند.»
دومین همایش تخصصی و ملی رسانه و گردشگری به همت مؤسسه فرهنگی کاج با محور «بررسی نقش روابط عمومیها» در جذب گردشگر با بهرهگیری از تکنیک ارتباط با رسانه، نقش رسانههای سنتی و دیجیتال در رونق صنعت گردشگری و نقش توسعه اقتصاد گردشگری در ارتقا جریان سرمایه گذاری با حضور فعالان رسانهای و گردشگری، مدیران سازمان میراثفرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد برگزار شد.
انتهای پیام/