مرمت پل آجری پونل رضوانشهر

معاون میراث‌فرهنگی گیلان گفت: «پل آجری پونل در رضوانشهر مرمت می‌شود.»

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان، ولی جهانی معاون میراث‌فرهنگی این استان امروز یکشنبه 10 تیر 97 
در ابن رابطه گفت: «این پل بر روی رودخانه شفارود در مسیر شاهراه عباسی واقع شده است. پل پونل به عنوان یکی از آثار شاخص شهرستان رضوانشهر بوده و در زمان شاه عباس صفوی، همزمان با ساخت جاده شاه عباسی ساخته شده است.»

 جهانی افزود: «مرمت و ساماندهی این پل یکی از اهداف اصلی این اداره کل است و با جدیت در حال انجام است.»

به گفته او، در سمت چپ رودخانه شفارود و متصل به پل آجری، بقعه شیخ خاصه جان ایوبی قرار دارد. پل پونل 30 متر طول، 3/60متر پهنا (با احتساب جان‌پناه‌ها) یک دهانه بزرگ با طاق جناغی به عرض 10 متر دارد. 

او بیان کرد: «در طرفین طاق و بر روی پاکار آن، دو ستون نمای مخروطی شکل و در بدنه شمال پل، دو طاق‌نما با طاق جناغی کار کرده‌اند. ضخامت طاق اصلی در پایین و بالا یک متر است. سطح گذر پل از میانه به طرفین دارای شیب است. ارتفاع دهانه طاق پل از کف رودخانه 7.40متر است.»

معاون میراث فرهنگی گیلان، تصریح کرد: «مصالح به کار رفته در پل پونل عبارتند از: آجرهای قرمزرنگ به طول 18.5، عرض 10 و ارتفاع 5 سانتی‌متر؛ قلوه‌ سنگ رودخانه، گچ در قسمت طاق و ملاط ساروج در قسمت پایه پل است.»

این پل در تاریخ12/09/1375 به شماره 1780 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1397041014

برچسب‌ها