نماینده سازمان توسعه آناتولی شرقی: از راه‌اندازی تورهای مشترک با ایران استقبال می‌کنیم

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌و‌سومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی فرصتی است تا فعالان گردشگری داخلی و خارجی با حضور در این نمایشگاه با یکدیگر به تبادل نظر و تبادل تجربه می‌پردازند.

در این میان حضور برخی از شخصیت‌ها و مقامات بین‌المللی فرصتی است تا از نزدیک با جاذبه‌های گردشگری و صنایع‌دستی ایران آشنا شوند و زمینه‌های تقویت همکاری ایران با این کشورها در حوزه گردشگری بیش از پیش فراهم شود.

اوغوز تونجای گورور نماینده سازمان توسعه آناتولی شرقی (شامل 14 استان) یکی از شخصیت‌هایی است که از این نمایشگاه بازدید کرد و در حاشیه برگزاری نمایشگاه تهران با ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی به گفت‌و‌گو پرداخت که در ادامه می‌آید.

از آنجایی که استان‌هایی مانند وان و حکاری مقاصد جدیدی برای گردشگران ایرانی هستند، سیاست‌های خاصی برای جذب گردشگر به این مناطق مدنظرتان است؟

در مناطق مختلف ترکیه سازمان‌های توسعه، همکاری زیادی با مردم دارند و سازمان تحت پوشش من هم از این همکاری بهره می‌برد.

 حدود 80 کیلومتر از مرز مشترک ایران و ترکیه تحت پوشش این سازمان است.  بین این دو مرز سال‌های سال روابط سیاسی، تجاری و فرهنگی برقرار بوده و ما برای همکاری مداوم و فی ما بین این دو کشور تلاش می‌کنیم، البته روابط متقابل است. مسلما می‌خواهیم که از ایران گردشگر داشته باشیم اما دوست داریم گردشگران ترک را هم به ایران بفرستیم.  توریسم فقط برقراری روابط تجاری نیست، ارتباط‌های فرهنگی نیز شامل آن می‌شود که یکی از اهداف سازمان ما نیز هست.  وان نیز استان بسیار زیبا، ساکت و آرامی است و حدود چند سال است که مردم آن در حال یادگیری زبان فارسی هستند، چرا که این دو منطقه از نظر فرهنگی شباهت زیادی دارند.

آینده این پروژه را چطور می‌بینید؟

در اروپا بین کشورها برای تردد مانعی وجود ندارد و مرزها برای اروپایی‌ها باز است و رفت و آمد ساده است، ما هم تمایل داریم که این نوع رفت و آمد بین ایران و ترکیه نیز امکان‌پذیر باشد. حداقل بین استان آنادوی شرقی و ایران می‌توان این کار را انجام داد. درواقع نگاه ما به این نوع روابط بین کشورهای منطقه است و ما به عراق، سوریه، آذربایجان و ... نیز فکر می‌کنیم. برای اینکه سفر ایرانی‌ها به این استان راحت‌تر انجام شود فرمانداری، شهرداری و سازمان توسعه آنادوی شرقی با هم همکاری می‌کنند و کارگروهی به نام ایران تشکیل داده‌اند و وب سایتی به نام وان زیباست را راه‌اندازی کرده‌اند که به زبان فارسی است. این سایت برای معرفی استان وان است و اطلاعاتی برای اقامت، تحصیل یا کار ایرانی‌ها.

نظرتان درباره تورهای مشترک بین ایران و ترکیه چیست؟

در تئوری این امر مطلوب ماست و درصورتی که متخصصان این نوع گردشگری را راه‌اندازی کنند، از آن استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1398112627

برچسب‌ها